lördag 16 januari 2010

trevligt kortpass

idag hade jag planerat att köra heldag med folke i norrtälje, men han åkte på att jobba istället. jag tänkte om och körde ett kortpass i närheten av stan istället, vilket innebar att jag även hann med två fotbollsmatcher med mosebacke. en effektiv dag minst sagt!

jag var på plats i förhållandevis god tid. då jag var ensam bestämde jag mig tidigt för att banta ner antalet spön till fyra, för att kunna hantera en eventuell morgonrush. det skulle visa sig vara en god idé, då den emotsedda rushen kom. jag fick första flagg redan fem över åtta, fisken tog lina i ganska rask takt och jag tänkte gädda när jag satte in mothugget. men så var det inte, efter en kort fajt fick jag se en ganska fin gös i hålet. ingen gigant, men väl fyra plus. dessvärre satt kroken ytligt och fastnade i iskanten, gösta tackade för sig utan att syna isens ovansida. det är ganska vanskligt när man fiskar där det finns gott om både gädda och gös. man vill gärna vänta lite längre innan mothugget när det gäller gös, men om man gör detsamma på en lite större gädda hamnar kroken långt ner i magen.

jag hann inte ens bli besviken över gösen innan ett nytt spö fällde. tendensen var densamma, linan lämnade spolen utan tjaffs. med förhoppning om en till gös väntade jag några evighetslånga sekunder längre denna gång. det blev stumt i mothugget, sen kändes fisken tung och lite stötig. det är en bra känsla och det betyder inte allt för sällan gös. men än en gång blev jag lurad på konfekten, det var nämligen en gädda... en gös i denna storlek hade jag inte tackat nej till!


8,2 kg, ungefär 105 cm

skönt med en gädda i åtminstone något bättre kondition. de större gäddor som kommit hittills i år har mest liknat slipsar, och vägt ett till två kilo för lite för sin längd. det hände lite mer grejer under förmiddagen, men inget spännande. ett göspet med efterföljande spott, och ytterligare tre smågäddor. det känns ändå helt okey för ett tretimmarsfiske med fyra spön. imorrn blir det heldag, och då hoppas vi på göstas storasyster, eller nåt i den stilen.

Inga kommentarer: