onsdag 31 mars 2010

efterjobbetfiske

batongkompanjon jonas isfiskesäsong har blivit totalt spolierad på grund av husköp i masriket. två pass har det blivit under hela vintern, och båda totalfloppade. därför såg han fram extremt mycket mot vårt gösfiske efter jobbet igår.

vi smet båda lite tidigare från jobbet och möttes upp hemma hos mig strax efter tre. vi packade snabbt in grejerna i bilen och gav oss av mot eugeniatunnelns trafikkaos. det flöt oväntat smidigt och vi var på plats vid fyra.


vädret var som synes alldeles utmärkt!

vi hade båda våra spön riggade för gäddfiske, vilket inte är helt lämpligt vid fiske efter petiga gösar. jag hade passat på att knyta om i bilen, men det kunde inte chauffören göra, så han fick roa sig med det på isen. under tiden han kladdade med det hann jag få ut alla mina spön. lagom tills han var redo att peta på sin första mört fick jag min första flagg, vilken inledning! fisken tog en del lina och efter mothugg fick jag ett gäng tunga knyckar till svar. det kändes väldigt mycket som gädda, och det trodde jag ända tills fisken tittade upp ur det grumliga vattnet. till min förvåning och stora glädje var det en gös, och en rejäl sådan!


4,9 kg - näst störst i år

efter vägning och fotografering fick hon självklart friheten åter. om det nu är en hon?


hona eller hane?

jag tycker att det är lite intressant detta med könsbestämning av fisk. salmonoider är ju i regel inga problem att könsbestämma, men hur är det egentligen med gädda och gös? göshonorna brukar ju vara alldeles smällfeta såhär års av rommen, men den här gösen är inte riktigt så fet. kan de vara så att det är en hanfisk trots att den är så stor? när det gäller gädda har man ju hört en massa snack under åren om att det bara är hongäddor som blir riktigt stora. hanarna ska enligt detta "rykte" stanna i växten omkring fem kilo. själv tror jag det är kvalificerat skitsnack, varför skulle inte hanfiskar bli stora? normalt i djurvärlden (spindlar borträknade) är det ju hanarna som blir störst, borde inte detta gälla även fisk? om någon sitter inne med fakta kring detta ämne, vänligen upplys mig!

resten av fisket då? jo, vi fick inte en enda flagg till trots att vi stannade tills de blivit rejält mörkt. segt, och med anledning av detta tror jag att resterande fiskepass denna vinter kommer att förläggas efter gädda. om gud vill och isen bär blir det fyra dagars fiske i påsk!

3 kommentarer:

Anonym sa...

greetings JOJO kindly send me a video clip on ways to make pcb using laser
printer and ferric chloride.

Here is my page byggahus.se

Anonym sa...

Excellent post. I used to be checking constantly this weblog and I am inspired!
Extremely useful info specifically the ultimate phase :) I maintain
such info much. I used to be seeking this particular info for a long time.
Thanks and best of luck.

Feel free to visit my page: xerox 8560 cartridges

Anonym sa...

Its such as you read my thoughts! You appear to grasp so much
approximately this, like you wrote the book in it or something.
I feel that you just could do with a few % to pressure
the message home a bit, but other than that, this is fantastic blog.
A great read. I'll certainly be back.

My web blog :: xerox 8560 manual