måndag 29 mars 2010

mörrumspremiär

för ett par veckor sedan höll vintern forfarande hela sverige i ett fast grepp. isarna låg tjocka och fiske i öppet vatten kändes avlägset. krismöte hölls på fiskekontoret i mörrum. skulle premiärfisket gå att genomföra som planerat den 26 mars? man tog till slut beslutet att chansa, och vi kunde andas ut. den traditionsfyllda mörrumsresan skulle bli av även i år.

sällan har jag sett fram emot ett fiske så mycket som årets premiärfiske i mörrum. efter en lång och brutal vinter skulle det bli hel underbart att dänga lite haspel igen. normalt sett fiskar jag med drag på premiären, men i årets kalla vatten kändes spinnfluga lite hett, så jag hade laddat upp med några veckors flugbindning.


mörrumsgodis

i år var vi ett stort gäng som åkte ner. batongkamrat tony och morbror göran såklart självskrivna i laguppställningen. övriga fiskare i år var roger och stefan norberg, stefan karlsson, bernt eklund och kim uusimäki, samtliga med någon typ av mörrumserfarenhet sedan tidigare. allt från göran som fiskat i ån sedan -72 till stefan karlsson som gjorde sitt första försök i höstas.

vi fiskade alla i olika delar av ån på premiären, från pool 32 i norr till 16 i söder. själv hade jag fått drömpoolerna 15 och 16 på min lott. jag har ett av mina favvoställen i pool 15, och längst ner mot havet är chansen att få nystigen fisk som störst.


soluppgång över pool 15

för min del finns inget mycket mer att skriva om premiärfisket. jag hade en följare i första kastet, och tappade en halvrutten gammal övervintrad öringhane framför fötterna senare under förmiddagen. i övrigt hände inget för mig, dock var det andra som fiskade bättre. det skrevs in drygt 300 fisk under premiärdagen, inklusive ett visst mörkertal hamnar vi nog närmare 400, vilket är ett snitt på mer än en fisk per fiskare.

hur gick det då för övriga? tony och stefan k gick lottlösa precis som mig. kim, roger och stefan n drog varsin mindre öring, och bernt en skaplig hybrid/lax på omkring fyra kg. och göran då? han insjuknade i matförgiftning eller dylikt på kvällen innan premiären, och spenderade hela natten på muggstolen. han var med andra ord inte i så god form, men bet ihop och följde med till ån. ungefär en timma efter startskottet ringde han mig, och satt i bilen på väg hem. en timmas fiske var allt han orkade med, men under den timman lyckades han kroka och landa en laxhane på nästan tio kilo! tony, som var med, glömde bort att fotografera fisken i upphetsningen, men det blev i allafall en bild under fighten.


göran in action

dag två spenderade vi allihop tillsammans på vittskövlesträckan under förmiddagen. bernt visade än en gång att han är en riktigt slug viftfiskare, och krokade omgående på en skaplig fisk. än en gång fanns tony i närheten och var behjälplig med landning och fotografering.


bernt med slank laxhona

undertecknad kämpade på och gick igenom hela draglådan utan resultat. jag är inte så förtjust i spinnflugekladdandet, men det var ändå värt ett försök. tyvärr är mitt tålamod när det gäller spinnfluga inte allt för bra, och efter en stund blir fisket ineffektivt. men så plötsligt händer det, när jag står och halvsover med grejerna ute. det klassiska bottennappet som börjar röra på sig och visar sig vara fisk. fighten blir allt annat än dramatisk och en kort stund senare kan jag lyfta upp en utmärglad liten stackare till laxhane.



fisken är märkligt lik laxhanen jag fick på exakt samma ställe i höstas. kan det vara så att ödet spelar mig ett sådant spratt att jag fick samma fisk på samma ställe, ett halvår senare? det är helt osannolikt, men inte omöjligt. tyvärr håller jag inte fisken åt samma håll, så de går inte att jämföra teckningen.

en liten stund efter min fisk kommer stefan karlsson krypande med svansen mellan benen, och berättar att han just tappat en fin fisk. vi tittar närmare på hans tackel, och det visar sig att nylontafsen har gått av i knuten. efter en närstudie av övriga knutar kan vi konstatera att linan är bränd. han kände helt enkelt inte till att man måste fukta knuten när man knyter nylonlina. ett billigt nybörjarmisstag som kostade honom dyrt!


moloken fiskare utan fångst

även kim lyckades med fisket och drog en öring under förmiddagen. han brukar alltid få fisk, och är den klart mest erfarne flugviftaren i sällskapet. skönt då att även solen har sina fläckar...


kim med fluglinan vackert uppviftad i ett träd

efter lunch hade vi fiske på södra sträckan, pool 1-16. gubbarna och tony tog lunchpaus, själv åkte jag direkt ner till pool 15 och dängde efter blänkare. det blåste upp till halv storm, och efter en och en halv timme började det ösregna. det kändes plötsligt inte värt att fiska längre, och jag retirerade till bilen. precis då ringer göran, och meddelar att han vill ge upp. jag har samma åsikt, och vi tar sällskap tillbaka till hotellet. övriga fiskar vidare och en som inte ångrar det är tony. det lossnade nämligen riktigt ordentligt för honom när han fiskade i pool 1. han fick två öringar och tappade ytterligare en. inte dåligt med tanke på att han inte känt en enda fisk innan det!


fin liten blänkare!

summa summarum har det som vanligt varit en mycket trevlig långhelg i blekinge. fisket kunde varit bättre, men som tur är har man en stor behållning även av allt runt omkring fisket. nu blir det intensivt ismete medans isen ligger, sen har vi en underbar försäsong att se fram emot med trollingfiske efter vandringslax i pukaviken som höjdpunkt i början av maj. men redan imorgon ska jag och gryth ut på havet och jaga isgös. rapport kommer!

1 kommentar:

Tony sa...

jävlars! en vecka efter premiären har vattenföringen ökat med mer än det dubbla, är uppe i 58m2/sek.