måndag 15 mars 2010

helhelgsfiske

jag och storfiskaren pn har länge talat om att fiska på en större insjö söder om stan som har potential, men det har hittills inte blivit av. den här helgen var det äntligen dags! pn åkte från ludvika vid halv tre på natten, jag hade lite kortare avstånd och kunde ta sovmorgon. jag åkte hemifrån först klockan fem...

fisket skulle i första hand bedrivas efter gös. peter har trots osannolikt många ismetetimmar på vatten där det finns gös inte lyckats lirka upp en enda. han har haft kontakt med dem, men de luriga firrarna har spottat, fastnat i iskanter eller hittat andra sätt att slippa syna isens ovansida.

nu var tanken att isnollan skulle spräckas, och vi valde således att fiska efter botten i en djup del av sjön, i närheten av en grynna. vi spred våra spön från grynnan, i kanten och vidare ner mot djupet. somliga skulle kanske kalla det rovfiske, pn körde med tio spön och jag lika många... men vid extremtrögt midvinterfiske som det är just nu känns det faktiskt försvarbart. av våra tjugo spön placerade vi ett under iskanten, nitton längs botten. och vilket spö är det då som flaggar först? självklart det enda pelagspöet!



upp kom som synes en vacker pelaggädda i femkilosklassen. samtidigt som jag skulle kroka av gäddan flaggade ytterligare ett av mina spön, samt ett av pn's. vilken fart! jag lirkade upp en snipa, och pn's fisk, vad det nu var, fastnade i iskanten och gick lös.

efter rushen lugnade det ner sig. pn fick en mört stulen och ytterligare ett par mörtar tuggade nere på djupvattnet, själv hade jag inte ett pet. vi flyttade om mot området där pn haft aktivitet, och framåt eftermiddagen gav det resultat. halv tre flaggade ett av pn's spön, och när han kände att något höll i mörten drog han till med det galnaste mothugg jag har sett. han tog i så att han tappade balansen, föll baklänges och tappade spöt. haha, jag skulle så gärna haft det på film! jag vet inte om det var mothugget som gjorde det, men den här gången lyckades pn äntligen överlista en av de nyckfulla gösarna!


nytt is-pb på gös - 2,1 kg

pn hade efter detta flera misstänkta göskontakter som inte behagade fastna på kroken. själv hade jag fortsatt inte ett flagg, trots att vi fiskade i samma område med likvärdig utrustning. precis innan skymningen var det dags för peter igen. flagg, fast fisk, och en totalt odramatisk drillning. när fisken kommer till hålet tycker jag att den ser ut som en mindre gädda, men jag hinner inte mer än säga det innan jag ser att det faktiskt är en gös, och inte vilken gös som helst. den är stor! första intrycket är närmare 7 kg, men när hela fisken kommer upp ur hålet är den tyvärr alldeles för kort.


nytt is-pb nummer två - 5,11 kg

en jättefin och välkonditionerad fisk, och ett nytt prydligt pb. fisken innebär att pn slår mitt is-pb med ett drygt hekto, men det bjuder jag gärna på. jag har några veckor på mig att ta en större...

vi satt kvar ändra in i svarta natten, men det gav inget. efter en galet lång dag började längtan efter sängen att göra sig påmind, så vi packade ihop och åkte hem till mig. vi hann hem precis innan pizzerian stängde vid nio, så kvällsmaten var självskriven.

på söndagen tog vi lite sovmorgon och gick upp först 06.00. vi fiskade igen på samma sjö, men på ett helt annat ställe. lördagens gösar gav mersmak, och vi skickade ner merparten av grejerna i en djuphåla. men det fanns också en fin gäddvass i närheten, och där hamnade såklart några spön. peter drog omgående en mindre gädda i vasskanten, och jag följde upp med en likadan. nästa flagg blev mer intressant, när pn satte in mothugget böjdes spöt i en rejäl båge. fisken rusade flera gånger, och bjöd på riktigt fint motstånd. tyvärr motsvarade den inte riktigt förväntningarna när vi lirkade upp den ur hålet.


slank skabbig sexkilos

en stund senare får jag flagg på samma spö som jag fick min första gädda. det är en till gädda i samma storlek, och precis när jag får upp gäddan i hålet får jag flagg på ett spö till! jag ropar på pn som kommer till undsättning. han får ta spöt med lillgäddan medans jag springer till nästa spö. linan står helt still i hålet och det är inte en enda fot utdragen. jag tar tag i linan för att känna om mörten är kvar, och precis då slits linan är mina händer i en galen rusning! hur läckert som helst. jag gör inget mothugg utan nöjer mig med att låsa spolen med ett vevtag. det blir tvärnit och helt stumt! sen ett par stumma knyckar, och en ny rusning. yes, äntligen en riktigt vettig fisk! det blir flera fina rusningar innan fisken är inne vid hålet. väl på väg upp i hålet blir jag lite besviken, fisken är inte alls lika stor som den kändes.


sex kilo plus

när jag återgår till lillsnipan för att kroka av den ser jag märket efter en krok, precis på det stället i mungipan där kroken satt på min första gädda... det var alltså samma snipa som huggit igen, på samma spö. en hungrig rackare!

framåt mitten av dagen började hungern göra sig påmind. peter hade glömt hela sin matpåse i mitt kök, så vi fick dela broderligt på min matsäck. när jag befann mig på land för att göra upp eld tyckte jag mig höra en liten pingla. mycket riktigt, flagg igen på snipspöet. snabbt ut genom vassen, mothugg, och ytterligare en liten gädda. tro det eller ej, men det är samma gädda som huggit en tredje gång på samma spö! vilken osannolik dumskalle. samtidigt får jag flagg på ett spö till, och samtidigt får även pn flagg! full fart alltså. jag drog bom, men pn fick fast sin fisk. det var i samma hål som han fick den skabbiga sexkilosgäddan och otroligt nog var det samma gädda som högg igen även för honom! sex gäddor på isen, men bara tre olika individer. lustiga fiskar det där. vi fick några gäddor till under dagen, men inget av intresse. gösen lyste med sin frånvaro och när vi plockade ihop insåg vi varför. alla mörtar som vi placerat på botten i djuphålan var stendöda på grund av syrebrist. vi hade alltså fiskat hela dagen med hälften av våra spön placerade i dött vatten. man kan bli trött för mindre...

jag hade gösmiddag planerad kl 18.30, så det blev ganska tidig hemgång. pn hade dessutom 23 mil att avverka för att komma hem. det får bli en bild på den delikata middagen som avslutning.


"gös princessa" á la pepe

Inga kommentarer: