tisdag 23 mars 2010

gösguidning + pelaggädda

de senaste tio åren har min morbror göran bjudit med mig på fiske i mörrumsån varje år, ofta både vår och höst. det är en mycket trevlig tradition som jag hoppas att vi kan fortsätta med många år framöver. även denna vår blir det mörrumsfiske, premiären går av stapeln nu på fredag och då är vi där!

jag har flera gånger under de senaste åren försökt att "betala igen" lite genom att ta med göran ut på fiske, men det har varit mycket snack och liten verkstad. denna vinter har jag dock gått in lite hårdare för att få med honom ut, och i torsdags förra veckan kom vi äntligen till skott med lite ismete efter gös!

helgfiske var inte att tänka på, men skymningsfiske efter gös kan vara riktigt givande, och nu framåt vårkanten hinner man fiska några timmar efter jobbet. vi möttes upp klockan 14 och gav oss ut på isen. jag hade en förhoppning om att vårsolen hade tunnat ut skärgårdsisen en aning, men så fan heller. fortfarande 60 centimeter och segborrat så det räcker till och blir över.

när vi väl fått ut grejerna började den sedvanliga väntan. jag hade hoppats på en gädda eller två i väntan på skymningsgösen, men det var dött, dött och åter dött. några mörtar visade tecken på oro, men det flaggade inte av. vid sextiden började jag misströsta, och vi bestämde att börja plocka ihop halv sju om de inte hade hänt något.

18.28 pinglade det till lite extra hos en av de mörtar som varit orolig hela eftermiddagen. detta följdes av att vippan långsamt drogs ner mot hålet, för att till sist flagga av. självklart fick göran ta hand om spöt, och strax därefter hade han lirkat upp sin första gös!


välmatad trekilosgös

göran var självklart mycket nöjd med fångsten, och jag kunde dra en lättnadens suck. vi stannade en stund till med förhoppning om fler flagg, men det hände inget mer. dock kommer det att bli fler göspass efter jobbet innan isen är borta!

i lördags fick jag med mig kalle och hans kollega niklas ut på gäddfiske. det blev samma vatten som jag och peter fiskade i förra helgen, denna gång med hundraprocentig satsning på gädda.

förra veckan fiskade vi gös längs botten, nu var det fiske högre upp i vattnet som gällde. jag slängde ut alla spön pelagiskt, 1-4 meter under iskanten på 12-14 meters djup. när man fiskar på det viset är det oerhört roligt om det flaggar av, för fisken brukar ta ordentligt med lina. vid bottennära fiske står gäddan ofta stilla och surar med mörten i munnen, det händer i princip aldrig vid pelagfiske.

jag och inledde med att ta varsin gädda i fyrakilosklassen ganska omgående. niklas saknade både solglasögon och snusdosa som låg kvar i bilen, så han halkade iväg för att hämta dessa livsviktiga ting. under tiden som han var borta hände det en del, först fick kalle en fyrakilos, och strax efter det upptäcker jag att ett av mina spön har flaggat av utan att jag märkt det. fasen också! när jag kommer fram till spöt har det gått 98 fot lina, och linan fortsätter att löpa av rullen i rask takt. inte mycket att fundera på, upp med spöt och snabbt mothugg. därefter följde en lång och rolig drillning med mycket lina att pumpa hem. upp kom till sist en välmatad gädda mellan sex och sju kilo.



under resten av dagen fick vi några ströfäll, ingen jättefart med andra ord. kalle fick en mindre gädda, niklas hade en hel drös med flagg men lyckades inte kroka en enda fisk, och jag fick tre gäddor till mellan fyra och sex kilo. vädret var kalas och trots att det blåste ganska rejält satt vi mestadels och njöt av solen och vårvärmen.

sol och vårvärme var det inte tal om på söndagen. då fiskade jag och kalle på hemmaplan, och vädret var allt annat än behagligt. på morgonen såg det fint ut, men framåt förmiddagen började det regna, för att en stund senare övergå till blötsnö. efter lunch var mina kläder genomblöta, och det kändes verkligen inte värt att stanna kvar. två försiktiga flagg blev det under hela dagen, ingen fast fisk. utan tvekan en dag då man borde stannat hemma i sängen!

nu till helgen är det som sagt mörrumspremiär, vilket betyder en isfiskefri helg. isen kommer dock ligga länge än, och i påskhelgen blir det fyradagarsfiske om vädret tillåter. rapport kommer efter mörrum.

Inga kommentarer: