tisdag 6 juli 2010

118 cm gädda x 2!

på måndagen var tanken att jimmy skulle med ut på ett paravanpass, men han bangade, som så ofta nuförtiden. hans pluggande kommer ivägen för fisket, inte bra! som tur är finns det andra att fiska med, clarence är en av dem som snudd på aldrig tackar nej. han har aldrig varit något stort fan av trolling, men när jag lockade honom med färdigriggade spön var det inte mycket att tjafsa om.

vid halvfyratiden var vi ute på sjön. vi hann snurra ett par varv utan action, men efter en timma hände allt samtidigt. först krokar jag en standardgädda i 3-4 kilosklassen, och strax därefter nyper det i för clarence. när man är ovan vid fiske med spöparavaner är det inte helt lätt att avgöra om det är fisk på eller inte, i allafall när fisken hugger försiktigt och linan inte lossnar ur klämman. hur som helst, paravanen tvärbackade och det var ingen tvekan om att det var fisk på kroken. när clarence löst ut paravanen blev det tvärttungt! inga ryck, inga rusningar, bara tungt. det var väldigt mycket som talade för gös, en rejäl sådan. clarence har lurat massvis av gösar under åren, men otroligt nog aldrig lyckats få en fisk över fem. detta såg alltså ut att kunna bli ett nytt fint pb, men när fisken till sist närmade sig såg jag en stor randig stjärtfena piska ytvattnet. jävlar också, en gädda...

118 cm gädda!

när gäddan kom in till båten såg det ut som en klockren tioplusfisk. stort huvud, rejäl ryggbredd, och riktigt lång! därför var det en stor besvikelse när vi lyfte upp fisken och såg hur tunn den var. främre hälften av gäddan var tokgrov och den delen av fisken vägde säkert 6 kilo, tyvärr var den bakre hälften en riktig slips. vågen stannade på blygsamma 7,8 kg, och hade jag inte sett att skalan på lipgripen pendlade kring åttastrecket hade jag inte litat på vågen. 118 cm och knappa åtta kilo, vad fan är det frågan om? gäddorna i den här sjön är verkligen undernärda, det är bara ett par veckor sedan jag fick en fisk som såg ut att vara stöpt i samma form. det skulle kunna vara samma gädda, men jag har jämfört mönstret och konstaterat att det är två olika individer.

inte långt senare var det dags igen, en till gädda för clarence, denna i 4-5 kilosklassen. hans ledade westins jätte i färgen "glittergädda" verkar vara en riktig gäddräpare. eftersom gäddan är en oönskad fångst vid gösfiske fick westinaren flytta tillbaka till beteslådan, och ersattes av ett mer klassiskt gösbete tillverkat i vårt östra grannland.

gösen var inte alls på humör denna kväll, nu följde flera timmars fiske utan så mycket som ett pet. jag började bli smått desperat, och gick ner i betesstorlek. det var vad som krävdes, i samma stråk som clarence fick storgäddan sög det i för mig på en fjuttwobbler. även denna fisk var brutaltung, och gjorde ett par rejäla rusningar. gös brukar inte rusa på det sättet, så jag misstänkte tidigt en hyfsad gädda. när den närmar sig båten ser vi att det är ännu en jättefisk! två så stora gäddor, på samma plats, samma dag? kan det vara möjligt? nä, såklart inte, det var ännu jävligare än så... samma fisk!

118 cm gädda, andra gången samma kväll

första gången fisken var uppe i båten, 15.45, satt en av krokarna ovanpå nosen, och lämnade ett tydligt märke vid avkrokningen. därför var det jättelätt att se att det var samma fisk som huggit en gång till, ganska exakt fyra timmar senare. det känns ju lite trist, men samtidigt kul att se att catch & release faktiskt fungerar alldeles utmärkt, även i sommarvarmt vatten. nu ser vi fram emot återfångst nummer tre, helst i mars med fyllda romsäckar... vid fotograferingen hände förresten nåt som jag aldrig varit med om tidigare. gäddan började kränga våldsamt, och lyckades på nåt märkligt sätt skalla mig rakt över läppen. blodet forsade och det var bara att raskt slänga gäddan överbord och försöka få stopp på blodflödet innan hela lånebåten var nerblodad... med tryckförband mot truten rodde vi fram till gäddan och såg till att hon fick hjälp att simma tillbaka ner i djupet.

detta var helt klart gäddans kväll, men när clarence frestade med en nils master i den klassiska gösfärgen "lys" var det en liten gösta som inte kunde hålla fingrarna borta från kakburken.

ingen värdig avslutning, men klockan går alldeles för fort, så det var inte mycket att välja på. det skulle trots allt fiskas igen nästa dag, åtminstone trodde jag det just då. senare fick jag veta att båtägaren fredrik skulle vara följebåt åt frugan när hon tränar inför vansbrosimmet, så tisdagens fiske blev inställt. med tanke på att det är vm-semifinal på tv och regn utanför fönstret känns det inte helt fel att sitta hemma i soffan istället. till helgen blir det storsatsning på en större sjö lite längre söderut, ska bli mycket spännande. återkommer om detta!