lördag 10 juli 2010

göstrolling mitt på ljusa dan

den inbitne trollinghataren clarence lät sig ju mot alla odds övertalas till en trollingrepa tidigare i veckan. då blev det ingen gössuccé, men gädda på 118 cm räckte för att få honom intresserad av ett pass till. när jag i torsdags föreslog lite göstrolling mitt på dagen i stekande sol, var han mer än lovligt skeptisk, men det krävdes ingen avancerad övertalning för att få med honom.

vi var på plats vid halv ett, då solen stekte som allra värst. på land var det olidligt att befinna sig, men ute på sjön fläktade det härligt. en dag som denna spelar det ju ingen större roll om man får fisk eller inte, men det dröjde inte allt för länge innan det nöp i för mig. det högg i ytterkurva i alldeles för snabb takt för gös, så jag var säker på gädda. men säker ska man aldrig vara, det har bevisats tidigare och så även denna gång. det var alltså en gös... clarence bytte till en finsk träbit i samma kulör och det gav omgående resultat i form av böjt spö.


vacker tvåkilosgös

de närmaste timmarna hade vi riktigt kalasfiske. i den stekande solen fick vi inte mindre än sex gösar, tre var, dessutom fick jag tre gäddor. inga jättefiskar, men det kändes ändå väldigt lyckat. så lyckat att trollinghataren har messat mig nu ikväll och bett om ett till fiskepass, och jag är inte den som är den... vi åker ut imorgon såklart!

men innan dess finns en till fiskedag att avhandla, nämligen dagens fiske. jimmy gav sig själv en paus från pluggandet, och trots att han envisades med att supa igår, lyckades jag skrämma upp honom och ha honom klar för fiske kl 10.00.

dagens fiske kom inte i närhetens av torsdagens succé, tvärtom var det riktigt riktigt segt. efter tre timmar hade vi inte haft ett pet, och jimmy började tröttna på både fisket och den stekande solen. sagt och gjort, kalsong av - badbyxa på!


svandyk under pågående trolling

vi nötte vidare, och jag hade någonstans på känn att det skulle lossna förr eller senare. fisken kan ju inte matvägra hur länge som helst? det tog en stund men till sist fick jag rätt. det nöp i ordentligt i precis samma stråk som jag och clarence så framgångsrikt fiskat två dagar tidgare, men fisken gick lös nästan omgående. ut med grejerna igen, och bara några minuter senare fick jag min revansch. fast fisk igen, och den här firren bjöd på rejält tunggung på väg in mot båten.


sliten gös, nästan fyra kg

en stund senare fick jag en gädda i samma storlek, sen var det återigen dött. jimmy, som för övrigt inte hade ett pet på hela dagen, ville hem till toaletten och eftersom fisket inte var bättre så gav vi upp lite i förtid. imorrn blir det som sagt ett nytt pass, det finns bara ett ställe att vara på när det är så här varmt, och det är på sjön. clarence närvaro i båten har hittills varit lyckosam, vi får hoppas att det fortsätter så imorgon!

Inga kommentarer: