torsdag 9 september 2010

gös på stor wobbler!

till att börja med måste jag såklart gratulera batong-broder tony till nedkomsten. förhoppningsvis ska den inte ha allt för stor inverkan på framtida fisketid...

nu till fisket den senaste tiden. allt kortare dagar innebär svårigheter att hinna med fiske efter jobbet. dessutom har göstrollingen tidigare säsonger dött helt i slutet av sommaren. i år har jag dock satsat, inte helt utan resultat.

min nyfunne fiskekamrat i båtklubben, anders, hade stora förhoppningar inför vårt kvällspass i lördags. hans barometer hade skjutit i höjden efter en vecka med lågtryck och nordliga vindar, och han var helt övertygad om att vi hade ett fantastiskt fiske att se fram emot. själv var jag något mer skeptisk.

jag inledde fisket med att dra på en gädda på en westins jätte av den gamla modellen. jag har kommit över ett gäng som jag har renoverat, och det har snabbt blivit lite av en favorit. jag har dragit fisk på westinarna nästan varje gång, även när inget annat i beteslådan har fungerat. uppifrån fyra gammelwestinare som jag renoverat och lackat om, längst ner en hemmagjord westinkopia av trä.


gäddgodis!

dock var det inte jätten som levererade kvällens storfångst. jag hade med mig fyra nyinköpta cisco kid 1800, för att testfiska dessa och vinkla skeden till en lockande gång. av någon anledning fick jag för mig att testfiska en cisco, och det visade sig vara ett bra beslut. ganska snart fick jag kontakt med fisk, och det kändes inte som gädda. tunga sugande stötar ner mot botten luktade storgös! det tog en stund att få in fisken, som drog rakt ner i djupet. när det var 40 fot kvar på räkneverket gick linan rakt ner under båten! efter lite press gav fisken med sig, och det var en riktigt trevlig syn som mötte oss när den kom upp till ytan.


redig mälargös

vågen stannade på 5,8 kg vilket självklart innebär ett nytt mälar-pb för undertecknad. fisk över 4 kg är stort i mälaren, 5 kg kan jag nog kalla för ovanligt utan att få allt för mycket skit. självklart fick fisken gå tillbaka för att växa till sig, och föra sina fina gener vidare.

vi fick tre gösar till under kvällen, alla av "normal" mälarstorlek. detta gav mersmak inför söndagen, som skulle spenderas med fiske på annan ort. senast vi var där hade vi inte ett pet, men gången innan det hade jag inte mindre än åtta påslag, samtliga på westins jätte. det osannolika är att dessa åtta kontakter endast resulterade i en enda fisk i båten, en gädda. möjligen kan övriga kontakter ha varit försiktiga gösar med beniga käftar? det är i allafall vår teori, och med detta i åtanke blev betesvalet inte så svårt, vännen westin fick syna vattnet även denna dag.

efter en halvtimmas fiske backade min ytterparavan tvärt. fast fisk, och under drillningen undrade clarence vilket bete det huggit på. dum fråga, westin såklart! fisken visade sig dessutom vara en skaplig gös, omkring fyra kilo. väl inne vid båten och klar för landning såg jag att betet satt på undersidan av munnen, precis ivägen för ett gällocksgrepp. innan jag hann plocka fram lipgripen gjorde gösen en rusning, och gick lös. typiskt, inte för att det gör mig så mycket att en fyakilosgös sliter sig, mer att jag hade velat ha en bild på den med westin i truten.

nåväl, ut med grejerna, fisken finns i vattnet. ganska exakt en timma efter första fisken var det dags för westin igen. ytterligare en gös hade fallit för den gamla plastwobblerns förföriska gång, och denna fick syna insidan av båten.


3 kg gös + guldwestin

det är uppenbarligen inte bara gäddan som är glupsk. gösen är väl inte direkt känd för att ge sig på stora byten, men den här killen verkade inte riktigt känna till det. min tilltro till westin ökar för varje gång jag använder dem, och det ska bli riktigt intressant att skicka ut några på mashavet nästa helg.

resten av dagen gav inte mycket, jag hade ett hugg till på westin men det var allt. som tur är var vädret helt underbart, så det var en behaglig dag trots ganska segt fiske.


kan man ha det bättre?

eftersom jag är så seg på att blogga nuförtiden så är det snart helg igen. om vädret tillåter blir det nog ett kortpass på lördag kväll, och heldag på björkfjärden på söndag. det ser jag fram emot!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Remarkably, I'm presently receiving a limitcheck mistake on an HP4700- less than 2 years old! )Our now defunct 4600 never had this problem when publishing the precise very same file!

Also visit my blog post: xerox phaser 8560 toner

Anonym sa...

Great weblog right here! Additionally your web site so
much up fast! What web host are you the use of? Can I get your associate link in your host?

I want my web site loaded up as fast as yours lol

Also visit my weblog prgrammable cat flap

Anonym sa...

approximately which time i m able to obtain this driver.

Stop by my blog post :: xerox phaser 8560 ram error

Anonym sa...

Yeah !... own life is like riding a bicycle. You will not fall if you do not stop pedaling!
!....

Feel free to surf to my homepage; silver jewellery uk

Anonym sa...

Many thanks ... worked with my Lexmark E210 on Windows 8 Pro.


Feel free to surf to my web site: xerox phaser 8560 driver

Anonym sa...

Many thanks for the remedy. This operated wonderful !!!


my site - xerox phaser 8560 toner

Anonym sa...

Facts are the exact property of no individual but would be
the treasure of most men. Emerson

My weblog ... danon jewellery sale

Anonym sa...

Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News. Do you have
any suggestions on how to get listed in Yahoo
News? I've been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks

Review my web blog ... pilgrim jewellery stockists

Anonym sa...

OMG need that knuckle ring!! Which Forever 21 did you attend within LV?


Feel free to surf to my webpage - silver jewellery uk

Björn Christiansson sa...

Ja Westins jätte har jag många 10+ gäddor på och gösar med ! Vi spinnfiskade med dom första gången var 1978 och ännu i dag levererar dom. Vi Team Saida körde mycket med dessa. Problemet med the old modell är de små skruv öglorna som lätt slits loss mest från nosen men även kroköglor har ryckts ur.
Svart/silver är NR1 blå/silver NR2
Kul notis. Mvh Björn