söndag 21 november 2010

ismetepremiär!

hemma i masriket har isen legat ett tag, och med lite god vilja hade det gått att ismeta redan förra helgen. då hade jag annat för mig, så det blev inte av. efter en snöbefriad vecka med minusgrader hade isarna vuxit på sig lite, och då kändes det klart värt att åka hem för att få ett rekordtidigt premiärismete!

min grundtanke var att lura med mig jimmy och ismeta två dagar på två små med mycket gäddrika sjöar där jag fiskat hela min uppväxt. men jimmy tofflade ur och valde fiske i lårviken framför ismete. ett mycket dåligt val enligt mig! tur att peter aldrig bangar på fiske, oavsett årstid. dock var han inte alls sugen på 50 smågäddor om dagen, han ville inrikta sig på grov fisk. eftersom jag helst fiskar med sällskap valde jag bort smågäddorna och körde tillsammans med honom istället.

på lördagen åkte vi långt åt helvete upp i masskogarna och fiskade på en sjö som är känd för att hålla grov gädda. vi gjorde oss omaket att åka hela vägen dit redan på fredagskvällen, bara för att kolla isen. den var 15 centimeter över hela sjön, trots att alla "locals" vi pratade med påstod att det var fruktansvärt dålig, och att man absolut inte skulle ge sig ut där ännu på länge. självklart handlar det om att de vill ha sjön för sig själva på första isen, då det alltid är som bäst.

vi fick börja dagen med en rejäl promenad, först över stock och sten, sen rakt över sjön, för att komma till området vi ville fiska på. allt annat än bekvämlighetsfisket i den lilla hemmasjön som jag hade tänkt mig! vi fiskade pelagiskt över en kant, och det gav ganska snabbt utdelning. dagens två första gäddor var små, men när jag fick min andra flagg blev det riktigt intressant. jag såg när det flaggade av och var snabbt på plats. när jag spanade in räkneverket trodde jag knappt mina ögon, det visade 178 fot och linan löpte fortfarande! hade jag missat att nolla när jag riggade spöt? vid mothugget blev det lite småtungt, men jag fick ingen direkt respons från fisken. det kändes mest som att jag släpade hem nåt skräp, en gammal plastsäck eller nåt annat som gjorde skapligt motstånd, utan att röra på sig. räkneverket visade sig stämma, för det var ett jäkla vevande innan fisken kom in till hålet. till sist fick jag in fisken, en gädda på sex kilo. men vilken rusning! 180 fot på 15 sekunder, jag har aldrig varit med om något liknande, och det enda jag kan komma på som liknar detta är nog storskraken som niklas ismetade upp förra vintern.



under dagen flyttade vi över ett ganska stort område. det gav endast några mindre gäddor, men framåt eftermiddagen när det nästan var dags att ge upp räddade peter hedern en aning med denna femplus-fisk.



totalt blev det 10 gäddor under dagen, vilket väl får anses godkänt för fiske på ett nytt och okänt vatten. vi lärde oss en del, och nästa vinter kommer vi säkert att vara där igen på första isen. denna vinter är det nog färdigfiskat där, för sjön brukar bli schweizerost ganska snabbt när isen väl ligger. under dagen fick vi även rapport om att det hade landats en riktigt stor gädda på min lilla hemmasjö. lite efterforskningar har bekräftat detta, och jag har även fått tag på en bild. fångstmannen heter johan, och gäddan är mig veterligen den största som fångats i sjön i modern tid, om viktangivelsen på 10,1 stämmer. om jimmy hade följt med hade vi suttit på den sjön, och vi hade fiskat i viken där gäddan fångades...



nu till dagens äventyr. vi gav oss åter upp till en sjö i de djupa masskogarna. fisket var betydligt trögare än igår, och förmiddagens fiske gav endast en mindre gädda och två bomflagg. klockan elva bestämde vi oss för att byta sjö. åka hela den långa vägen hem för att köra eftermiddagen på en av småsjöarna, eller chansa med en sjö på närmare håll och få mer fisketid? valet föll på alternativ två, och det blev en sjö på hemvägen som förutom gädda även ryktas hysa en och annan örjan. detta fick peter snabbt bekräftat, då ett av hans spön flaggade medans vi riggade grejerna. mörten blev tuggad och utspottad, och när peter sänkte ner den i hålet kom en stor öring upp under hålkanten och klippte mörten en andra gång! det blev ett spontant mothugg med näven, och några knyckar innan fisken gick loss. peter var inte glad, men det var spännande och gav mersmak!

strax därefter flaggade ett av mina spön, men det blev bara en mörtstöld. nästa gång var det peters tur igen, och nu fick kroken fäste! efter en kort men hetsig drillning kunde vi landa denna mörka skönhet.


insjööring 3,9 kg!

en utlekt och mager fisk som borde vägt lite mer, men den var ändå beviset på att det går en del öring i området, och det gör att det absolut är värt att återvända! framför allt framåt midvintern när gäddfisket är segt. resten av dagen gav endast några mörtstölder, och själv blev jag alltså helt utan fisk idag. ser man till hela helgen har fisket för min del varit fiaskoartat, men vi har utforskat ett par nya intressanta vatten och det kan vara värt mycket för framtida fiskepass!

3 kommentarer:

Jimmy sa...

Inleda ismetesäsongen med ett bompass första helgen?! Skärpning Mörtmeister. För övrigt kan jag intyga att det var bra drag i Lårviken, som tur är finns inga bildbevis ;)

Tony sa...

Klassisk dala färg på den öringen. kul som fan!
har själv dammat av grejerna och börjat rigga inför första isen.

Anonym sa...

Hej Tuben! Kul att få vara med bland riktiga gäddexperter! Gäddan vägdes till 10,1 kg på en super Samson. Tyvärr låg både våg och karpsäck hemma därför fick gäddan sätta livet till, kändes inget vidare.. Tilläggas kan dock att återväxt finns, fick en som inte vägdes, men skattades till ca 7kg innan den returnerades. Den högg efter 20 sek när vi satt ut första spöt. Fick också två mindre och hade sex flagg till. Fiskade tre timmar på förmiddagen. Börje L vill gärna framhålla att fiskarna togs på hans mört... Skitfiske! Johan J Ludvika