tisdag 16 november 2010

Höstfisket 2010



Har inte bloggat nåt under hösten. Det blev inte så mycket fiske som jag önskat, men det blev ändå några pass och jag valde att fortsätta jaga gädda med trolling som metod.

Fisket har bedrivits i lite olika vatten, i huvudsak på större sjöar. Har fiskat lite mer med stora beten och varierat mitt annars pelagiska fiske med att gå in grunt emellanåt.

Har fått en del gädda, några halvskapliga, men det har inte blivit nån toppfisk att skryta med. Största på blygsamma 8.4 kg och den tog i ett dubbelhugg tillsammans med en fisk på 10.6 kg. Den dagen fiskade jag tillsammans med PN från hans båt eftersom styrningen på min båt hade fryst ihop. 10.6-kilosen högg på PNs sida. Ganska häftigt och smått kaotiskt att drilla, landa, väga och återutsätta två så pass rejäla fiskar samtidigt. Inte helt fel att vara två i båten en sån dag.

Har blivit en del fina pikes på mellan 7 och 8 kg, men tyvärr har det också varit mer smått den här hösten. Har funderat på om det kan bero på att jag har varit in en del och kört på grundpartier, men den logiken stämmer illa då flertalet av de större tagit ända inne på 5-8 meter, samtidigt som mindre gäddor smackat i mitt ute på frivattnet…

Tyvärr kom vintern tidigt, varpå båten redan stuvats in i ladan. Som jämförelse körde jag förra året min sista gäddtrolling på Lucia.

Förra året lade jag helt ismetet på hyllan till förmån för diverse huspyssel. Kan komma att bli nåt liknande i år, men ska åtminstone försöka klämma in några dagars ismete så att abstinensen inte blir alltför outhärdlig. Det kommer även att bli en hel del wobblerlackering, då jag kittat upp mig på en hög bra beten i fula färger…

Inga kommentarer: