fredag 31 december 2010

årets sista gös!

i onsdags lyckades jag lura med mig clarence ut på isen för ett pelagiskt göspass. vi ångrade oss redan halvvägs ut på isen, tjock snö med stöp omvartannat var sjukt jobbigt att gå i, men när vi kommit så långt fanns ingen återvändo, det var bara att bita ihop.

fisket är inte mycket att skriva hem om, men pulsandet och borrandet i dubbelis tog knäcken på clarence fullständigt. han hade stora besvär med att knyppla in sig själv i bilen efter avslutat fiske, och det var inte så långt borta att han fick tillbringa natten i bilen, det var inte helt självklart att han skulle få upp sin stela kropp ur bilsätet. till sist gick det vägen, men det planerade nyårsfisket var givetvis inte att tänka på, jag tror att clarence har fått nog av is för ett tag.

jag gav mig alltså ut ensam idag. har jag bestämt fiske så blir det fiske, sällskap eller ej är av underordnad betydelse. det var lite kyligt imorse men smhi hade lovat strålande sol, och tänka sig, de hade rätt den här gången!


fantastisk soluppgång!

jag var ute i god tid och hade alla mörtar i vattnet medans det var mörkt. det är inte ovanligt att gösen hugger innan det har blivit ljust, och det händer även att hungriga gäddor beter sig på det sättet. men icke idag, jag hann till och med ge mig på en tröstmacka innan någon hände. visst är det lustigt, det räcker att man öppnar termosen och tar fram en macka för att det ska hugga! inget undantag den här gången heller, när halva mackan var uppäten pinglade det till rejält och mitt närmaste spö flaggade av. inget pill och pet, smack på bara, linan rusade av rullen. gädda såklart, fan också, tänkte jag när jag satte in mothugget. därför blev jag positivt överraskad när ett rejält göshuvud tittade upp ur hålet!



eftersom fotografsällskap saknades fick jag chansa lite. jag skickade ner gösen i hålet med kroken kvar i truten och frikopplade rullen. jag hämtade snabbt ryggsäck och mörthink och riggade upp kameran med självutlösare. upp med gösen igen, en snabb bild, sen avkrokning och återutsättning. självutlösarbilder blir sällan speciellt bra, denna är inget undantag, men hellre en halvdålig bild än ingen alls.

jag satt kvar till kl 13 utan så mycket som ett pet, men är ändå rätt nöjd med dagen. en gös från isen är aldrig en självklarhet och varje gång det lyckas känner jag en viss tillfredställelse. nu skall nyårsmiddagen förberedas, gott nytt år alla fiskebröder där ute!

2 kommentarer:

Daniel sa...

Hur tacklar du när det gäller riktat efter gösen, krokstorlekar, tafsmaterial etc?

tuben sa...

även vid riktat gösfiske är det ju stor sannolikhet att gäddan hugger, så jag använder alltid tunn titantafs som jag knyter själv. jag väljer en så liten krok som jag vågar, det brukar bli en owner storlek 8. kör med lätt sänke, oftast 5 gram. gösen på bilden tog en mört tacklad helt utan sänke, men det var nog en tillfällighet att den högg på just den mörten.