onsdag 5 januari 2011

kvällsfiske

jag är egentligen sjuk och borde inte vara ute och slarva på isen, men rastlösheten som finns i den här lilla kroppen är svårbemästrad. jimmy jobbade till kl 14, och när han klev ut från gummifabriken väntade jag utanför grindarna med polon packad och klar med allt som behövs för ett eftermiddagspass.

tyvärr går mörtfisket inte speciellt bra för tillfället, vilket begränsade oss till tre spön var. när vi fått ut grejerna kom jimmy på att hans sosse-iphone låg kvar i bilen, så han pulsade iväg för att hämta den. dagens kids, pallar inte ett par timmar utan att vara uppkopplade...

medans jimmy var borta gick jag en runda och kollade läget med mina spön. jag bestämde mig för att sänka mörten en aning på mitt sista spö, och hade precis lossat linan från vippan när mörten fick övermörtliga krafter och slet linan ur mitt grepp. jag kände lite försiktigt på linan och det var defenitivt mer än bara mört i andra änden, så jag satte in ett rejält mothugg!



inte världens största, men... varje gös från isen är en framgång! jimmy fick sig en välbehövlig språngmarsch iklädd flytoverall för att ta en bild på fisken innan jag släppte den igen. jimmy blev så svettig att han klev ur overallen och svalkade sig en stund iförd endast småbyxor. det finns bildbevis på detta, men det kan finnas minderåriga som hittar in här så jag tror att vi låter den bilden stanna i arkivet...

med en så bra början hade vi stora förhoppningar på resten av kvällen, men det hände inget mer och vi bröt kl 17. imorgon ska det blåsa 14 sekund så det är inte läge att fiska, men om mörtarna är på bättre humör blir det nog fiske igen på fredag!

4 kommentarer:

Alex sa...

Tjena, hittade hit efter länk från fiskesnack till dina eminenta plastvippor och tyckte att jag kände igen mannen med mustaschen och de högt hållna fiskarna på bilderna.

Inbillar mig att jag sett dig och din på ICA Aspudden. Bor du i närheten?

/alex

tuben sa...

jag bor i örnsberg så det är absolut ingen omöjlighet!

Jocke sa...

Har följt er en tid men det slog mig just att jag aldrig lämnat någon kommentar på de rapporter jag avnjutit. Tar därför nu tillfället i akt att kungöra att jag anser detta vara en mycket läsvärd blogg! Intressanta rapporter, givande resonemang och dessutom riktigt välskrivet. Bara en sådan sak som begreppet "övermörtliga krafter" lyfte t.ex denna rapport till en nivå ytterst få fiskebloggar når upp till. :-)

tuben sa...

tack för komplimangen jocke! välskriva fiskebloggar växer inte på träd, och jag måste ge mitt erkännande även till er blogg. namnet "packa pappas karpsäck" är genialt, och inläggen visade sig hålla minst lika hög klass som namnet!