tisdag 14 december 2010

ismete utan framgång

jag tillhör den säkerligen ganska lilla skaran av fiskare som jublade när vintern slog klorna i stockholm rekordtidigt. ismete redan i slutet av november, och hela mälaren låg under is den första december. fisket på de första isarna brukar vara riktigt hett, och förväntningarna var på topp! jag och batongbroder jimmy tog till och med ledigt från jobbet två dagar för att vara först ut. fisket på torsdagen började bra, ett av mina spön flaggade av tidigt och det var en skaplig pelaggädda som sugit i sig mörten.


ovägd sjuplus

vi lyfte gäddan för en snabb bild, sen tillbaka. det var ganska kallt denna dag och det gäller att hantera gäddan ovan vatten under så kort tid som möjligt för att undvika förfrysningsskador, så det var inte läge för vägning.

bra början på dagen, och nu hade vi hela denna dag plus fredagen att se fram emot, yippie! tyvärr gick det fortsatta fisket inte riktigt som planerat. under torsdagen fick vi tre gäddor till, med en snittvikt på ungefär ett kilo. min tidigare snittvikt i detta vatten låg på dryga sju kilo, men det gör den alltså inte längre...

fredagen vill jag helst inte nämna överhuudtaget. jimmy fick en gädda direkt på morgonen medans det fortfarande var mörkt, och den vägde säkert närmare två kilo. sen började det kräksnöa, och gjorde så i ungefär tre timmar. om smhi hade haft vett nog att nämna att det skulle bli snöstorm kanske vi hade stannat hemma, men nu fick vi sitta ute på sjön och frysa arslet av oss istället. morgongäddan blev dagens enda, och det enda vi kunde glädjas åt var nog att jimmy hade tältet med sig, så att vi åtminstone slapp bli helt översnöade.

jimmy avböjde isfiske under helgen, då fiske i lårviken som vanligt lockade mer. den här gången hade huliganen dessutom rätt, fisket i lårviken var betydligt mer lukrativt än fisket från isen. på lördagen tog jag med tony ut på skärgårdsis, och lyckades för andra dagen i rad bli helt utan flagg. tony lyckades något bättre och drog fyra eller fem gäddor. den största var riktigt fin, säker närmare 7 kg, men direkt efter avkrokning slet den sig ur tonys näve, så det blev ingen bild.

på söndagen blev det också fiske, på äcklig insjöis. jag hade förväntat mig jättefin is, men uppenbarligen har det snöat betydligt mer på södra sidan av stan än på den norra, och snön har ingen positiv inverkan på isen. den varierade mellan 6 och 8 cm, men tenderade att bli sämre ju längre vi gick. när vi hade kommit halvvägs började det knaka lite väl mycket under fötterna, så vi stannade där och borrade ut grejerna. precis som på lördagen snöade det ordentligt, och fisket var därefter... trögt alltså. vi bet ihop några timmar men gav upp redan före lunch, och jag kunde räkna in ännu ett fiskepass utan flagg.

kommande helg tänkte jag fiska två dagar igen, men när jag vaknade på lördag morgon möttes jag av... snö! återigen denna förbannade snö, utan förvarning. jag återgick till sängen utan att tveka, och tog sovmorgon. framåt förmiddagen lugnade det ner sig, och jag körde ett halvdagspass. inte helt oväntat utan flagg, fjärde passet i rad...

på söndagen var vädret något bättre och jag fick dessutom sällskap av clarence som hade dammat av pimpelprylarna. jag inledde med en tidig snipgädda, och inte långt efter det började clarence vifta med armarna, sen grävde han ner hela armen i hålet. jag fattade att nåt var på gång, så jag sprang dit och kom fram lagom tills han lyfte upp en stor abborre! karln var helt salig och mumlade nåt om nytt pb...


46 cm borst!

som synes var den riktigt lång, men tyvärr inte alls så välmatad som borrarna brukar vara såhär års. hela 46 centimeter, men vikten stannade på blygsamma prick kilot, och därmed blev det inget nytt pb. det var allt som hände under hela dagen, och därmed har de två helgerna som borde erbjudit säsongens bästa fiske varit total katastrof. det kan inte gärna bli sämre än så här, så det är väl bara att nöta på och hoppas att det vänder...

Inga kommentarer: