onsdag 26 januari 2011

från brax till blank lax

ni kanske har hört talas om bokprojektet med det underbara namnet från brax till blank lax? skribenten tomas edenfeldt och fotografen fredrik lewander jobbar på en bok om det fantastiska och varierande fiske som vår skärgård erbjuder, året runt.


länk: från brax till blank lax

via jörgen larsson på fiskefeber kom tomas i kontakt med mig, och efter en tids mailkonversation möttes vi upp i lördags för att om möjligt lura upp en skärgårdsgös. vi var ute på isen tidigt och riggade våra ismetespön. gösen hugger gärna medans det är mörkt eller precis i gryningen, och denna dag var inget undantag. vi hade fått ut alla spön och när dagens första ljus gav sig tillkänna segade sig en av mina vippor ner mot hålet, långsamt och försiktigt, för att till sist flagga av. räkneverket var kvar på noll fot, och linan låg stilla i hålet. mycket talade för det klassiska gösscenariot med spottad eller stulen betesfisk, men när jag försiktigt kände på linan var det tvärstopp i andra änden. ett rejält mothugg och en kort fajt senare kunde vi pilla upp denna lilla sötnos genom hålet.


tvåplusgös, foto tomas edenfeldt

under morgonen slog vinden om från sydväst till nord. man kan tycka att denna typ av omslag inte borde märkas under isen, men det är sällan bra för fisket, inte heller denna dag. vi hade flera försiktiga gösnapp under dagen, framför allt tomas som flera gånger drabbades av "pill och pet" med tandstämplade mörtar, men ingen mer gös på isen. förutom det fick vi såklart ett gäng gäddor, totalt fem. under mina två tidigare pass har jag inte sett till en enda krokodil, och de är normalt sett inte välkomna när man fiskar gös, men i det här fallet är jag faktiskt glad att gäddan är tillbaka.


en av dagens minikrokodiler, foto tomas edenfeldt

fotografen fredrik kunde inte följa med på lördagen, men däremot hade han inget bokat för söndagen, så han fick följa med mig och jimmy ut då istället. vi velade länge om var vi skulle fiska, men smhi's prognos lovade hårda nordliga vindar, och det fick oss att chansa på ett nytt ställe där vi kunde sitta i lä.

fisket detta dag lämnar mycket att önska, och detta ställe besökte vi för första och sista gången. typiskt att det är uselt fiske när man har fotograf med på isen, men han var rätt nöjd ändå. det var bitvis ganska fint ljus, och han fick massor av utrustningsbilder. ett par smågäddor blev det också, men det var ju gös vi var ute efter. strax efter lunch fick jag min första flagg för dagen, men det blev ingen fisk, endast en stulen mört. var det gösen som gäckade? på med ny mört och snart flaggade det igen. spottad mört, och så fortsatte det ytterligare ett par gånger den närmaste timmen. när vi plockade ihop vid tvåtiden flaggade samma spö för femte gången, och äntligen fick vi veta vad det var som jävlats med mig.

borre! foto fredrik lewander

upp kom en liten men riktigt fet abborre. troligtvis beror fetbuken på att den smällt i sig den första mörten som den stal för mig, och trots att den hade mört ända upp i halsen skulle den ha en till. snacka om glupsk! inte mycket till fisk, men det var ändå dagens höjdpunkt att jag till sist drog det längsta strået.

imorrn är det torsdag och snart är det helg! vädret ser bra ut och på lördag ordnar vännen jan o ismeteträff på hemmasjön i bro. det blir såklart fiske även på söndagen, återstår att se var.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hey I found this web site to be actually interesting!
Bookmarked!

Feel free to visit my weblog: tips to get pregnant