onsdag 9 februari 2011

diverse gäddfiske

det planerade fisket förra helgen sket sig fullständigt för min del, då jag låg hemma däckad med hosta och hög feber. mina fiskekamrater sket fullständigt i det och fiskade utan mig, med varierad framgång. på lördagen skulle jag fiskat med jan o på hans hemmasjö, men det fisket blev totalfiasko med endast en snipa på isen och det kändes rätt skönt att ligga hemma i soffan. på söndagen skulle jag fiskat med robban från söderbutiken och hans kompis jens. deras fiske gick destå bättre med tio gäddor och två gösar, största gädda 11,650 och största gösen 4,450. då kändes det helt förjävligt att ligga hemma i soffan...

den här helgen hade jag återhämtat mig och det blev såklart två dagar på isen. på lördagen fiskade jag tillsammans med en nyfunnen gäddfiskevän som heter roger, för övrigt en gammal bekant till clarence. tillsammans med en vän arrenderar han ett vatten söder om stan, och när han bjöd han in mig för att testa ismete på hemmavattnet kunde jag såklart inte tacka nej.

vi möttes upp vid sjön i gryningen, som nu börjar komma allt tidigare. snart är det slut med gryningsfisket för den här säsongen, det blir helt enkelt för jobbigt att gå upp så tidigt... fisket började bra, jag fick första gäddan redan innan vi hunnit få ut alla spön. strax efter det upptäckte jag att ett par av mina mörtar mådde mindre bra på grund av syrebrist, så jag blev tvungen att panikflytta två spön. syrebristen var begränsad till ett visst område, vilket vi undvek resten av dagen. under första timman lyckades jag kroka och landa ytterligare tre gäddor, samtliga feta och trinda men tyvärr ingen större än 5 kg.


liten tjockisgädda. foto: roger bjuvgård.

under förmiddagen kom det in ett otäckt snöoväder och det medföljande tryckfallet dödade fisket helt och hållet, vi hade inte ett pet under resten av dagen, och gav upp relativt tidigt. sjön har dock potential, och kanske blir det ett pass till innan isen går.

på söndagen följde jag med robban och jens på skärgårdsfiske. självklart på samma ställe som de framgångsrikt fiskade förra helgen. då hade de trögt fiske på morgonen och ett jäkla race på eftermiddagen, men denna dag var det fullt ös redan från början. jag fick en fyrakilosfisk efter bara några minuter, och robban krokade sin första gädda redan medans han riggade sitt första spö!


vacker sjukilosgädda

ingen dålig start på dagen, var skulle detta sluta? den nästkommande timman drog robban två mindre gäddor i samma hål, och jag fick dubbelflagg. först kom en mindre gädda, och precis när jag krokade av den flaggade nästa spö. underbart! det var en betydligt bättre fisk som bjöd på sanslös bra motstånd. den gick fast i botten flera gånger och varje gång trodde jag att det var kört, men fisken slog sig lös och till sist lyckades jag styra in skallen i hålet. jag fiskade riktigt grunt och allt bottengrums som gäddan rörde upp gjorde att vi inte såg ett smack i hålet, och vi hade alltså ingen aning om hur stor fisken egentligen var.


dagens andra sjukilosfisk

som vanligt fick jag bli lite besviken. en fin fisk och en grym fajt, men jag hade nog trott att den var ett par-tre kilo större. efter detta hände samma sak som på lördagen, det vill säga fisket dog fullständigt. vi fick inget mer på hela dagen, och då satt vi ändå kvar ända in i skymningen. det mest osannolika är att jens, som hade sina spön mellan mig och robban, inte fick ett enda flagg under hela dagen! han fick visserligen sin beskärda del av fina fiskar veckan innan, men ändå.

nu är jag framme vid dagens fiske, som bedrevs på arbetstid. vi hade friluftsdag på skolan, och medans eleverna pimplar brukar jag sätta ut några ismetespön. jag tog med mig kollegan lasse och inledde fisket redan ett par timmar innan kidsen dök upp. även idag fick jag en liten morgonrush och efter det dödläge hela dagen.


vackert tecknad gädda från pölen bredvid skolan

totalt blev det tre gäddor idag, alla små. jag har haft ganska höga tankar om den här lilla pölen som gäddvatten, men jag vetefan... man kan visserligen inte döma ut en sjö efter ett fiskepass, men jag hade gärna sett en lite större fisk på isen. nåväl, nu är det bara två arbetsdagar kvar, sen är det helg och det blir tvådagarsfiske igen bara det inte blir för kallt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Har lagt ett tiotal ismetepass i den pölen. Största gäddan ligger på 4 kg. De flesta runt kilot dock.