söndag 13 februari 2011

mera ismete...

då var ännu en helg till ända och självklart har det pulsats i den nyfallna snön och borrats en massa hål i den halvmetertjocka isen. sammanfattningsvis kan vi säga: mycket svett, lite fisk. lördagens insjöfiske efter gös tillsammans med jimmy behöver inte nämnas med mer än en mening, det blev nämligen helt resultatlöst. troligtvis är nysnön en delförklaring till det usla fisket, har fått rapport om att fisket varit helt omöjligt även på andra håll.

söndagen, det vill säga idag, förlades till skärgården. dagen till ära hade clarence hittat ut ur lägenheten och följde med på ett fiskepass. denna gång befriade jag honom från borrningen, jag vill inte att han ska hamna på vårdcentralen igen!

fisket började riktigt bra, jag fick första flaggen redan innan jag borrat ut alla spön. fisken tog ingen lina men det var stumt när jag försiktigt pillade lite. efter sedvanligt mothugg fick vi se gös på isen, den sprattlade sig faktiskt hela vägen upp för egen maskin.


på väg tillbaka

strax därefter var det dags för clarence. han har varit med på ismete ett par gånger tidigare, men hittills inte fått någon fisk. var det dags att spräcka nollan nu? när vi kom fram till spöet rann linan av spolen i rask takt. inte mycket att tjafsa om, den gamle mannen spände upp linan och fick fast fisken. clarence hävdade envist att det var en mindre fisk, men spöböjen och rusningarna talade ett helt annat språk. jag såg genast att det handlade om en stor fisk, och visst var det så. efter en stunds fajtande och bändande vid hålkanten kunde vi lyfta upp denna relativt välmatade skärgårdsgädda.


clarence nya gädd-pb från is!

inledningsvis, när vi bara såg skallen, kändes gäddan riktigt stor. tyvärr stannade vågen på "endast" 8,2 kg. men vilken start på dagen, och vilken fin premiärfisk för farbror clarence! inte många som kan stoltsera med en åttaplus-gädda som första ismetefisk.

endast några minuter efter detta får jag en flagg till, men den fisken bränner jag tyvärr. får endast en tung knyck till svar innan den går lös. det kan givetvis varit vad som helst, men det var ingen jätteliten fisk, och jag vill ju gärna tro att det var en gös... när en gädda väl har mörten i munnen brukar kroken fästa i mothugget, gösens beniga käft däremot kan vara lite kinkigare. efter detta hände inget mer, med andra ord exakt samma scenario som förra helgens båda fiskedagar. rush på morgonen, sedan dödläge. tråkigt, men inte mycket att göra åt saken. nu väntar en ny jobbvecka, sen tar vi nya tag nästa helg!

Inga kommentarer: