tisdag 17 januari 2012

stockholmspremiär!

i slutet av 2011 kändes det inte som att det skulle bli någon is i stockholm den här säsongen, men kring trettonhelgen slog kylan till och det redan avkylda vattnet i småsjöar och skärgårdsvikar frös snabbt. denna helg hade isen vuxit sig tjock nog för fiske, och fiske blev det såklart!

lördagen bjöd på riktigt skitväder. 10-15 sekund nordlig vind och ett par kallgrader. om vi inte varit så extremt sugna på stockholmspremiär hade vi stannat hemma, men nu gav vi oss ändå ut på isen. vi testade en ny sjö som kändes het, men vi gav upp redan halv tio då vi inte haft ett pet. vi flyttade om till en annan sjö i närheten som vi fiskat en del på tidigare. där satt vi resten av dagen och plågade oss i vinden, till ingen nytta. vi fick nämligen ingen fisk där heller... så mina fiskande vänner, om jag någonsin får för mig att det ska isfiskas i hård nordlig vind - stoppa mig, med våld så krävs!

inför söndagen såg vädret något bättre ut. det skulle forfarande blåsa nordlig vind, men inte i närheten av lika hård som under lördagen. nicklas på söder sportfiske hörde av sig och var sugen på fiske. jimmy och jag bestämde oss för att hänga på honom istället för det fiske vi själva hade planerat. martin från samma fiskebutik skulle också fiska på samma ställe med sina polare gundler och mangs, och vi ville helst vara på plats före dem för att kunna välja fiskeplats först. vi trodde i vår enfald att kidsen var morgontrötta, men så fan heller, när vi kom till sjön strax efter sju var de redan riggade och klara på isen! vi delade läger med kidsen, men fiskade åt andra hållet för att det inte skulle bli så trångt.

jag hann inte få ut mer än två spön innan jag fick första flagg. en smällfet fisk på dryga fem kilo hann precis landas och återutsättas innan jimmy fick flagg. där blev det en trekilos, och strax därefter var det nicklas tur. han fick en likadan smällfet femplus som mig. vilken inledning på dagen! kidsen som valde fiskeplats först gick dock lottlösa, och vi gamlingar kände oss rätt nöjda. morgonrushen stannade tyvärr vid tre gäddor, efter nicklas fisk var det dött ett bra tag.

just som vi börjat misströsta fick jag flagg, och vid mothugget blev det totalt stockstumt, följt av en aggressiv rusning som fick linan att fräsa av rullen! jag signalerade att det var en stor fisk, och fick snabbt uppbackning av hela gänget. efter flera långa rusningar kom fisken till sist in mot hålet, och den såg riktigt stor ut! gissningarna rörde sig mellan 10 och 12 kilo och jag började hoppas på nytt pb. som vanligt var det en besvikelse att se fisken komma upp ur hålet. grov och fet var den, men inte lång nog att kliva över den där sega tiokilosgränsen...


100 cm - 8,1 kg. foto: patrik gundler

ja, som vanligt drar jag en åttakilosfisk... jag börjar tappa räkningen på hur många gäddor jag har fått mellan 8 och 8,88. ismete, trolling, spinnfiske, oavsett metod är det tamejfan omöjligt att kliva över åttakilosgränsen. jag kan inte gärna vara besviken över en så fin fisk som bjudit på så bra motstånd, men ändå är jag det...

resten av dagen hände inget vettigt, förutom att två snubbar som fiskade en bit bort fick en fin fisk strax före lunch, vi hörde på deras glädjevrål att det handlade om en tioplusfisk. jag plockade ihop vid 12 för att spela fotboll, som vanligt på söndagarna. övriga nötte på resten av dagen, inspirerade av grannarnas stora gädda, men såhär i efterhand kan vi konstatera att det inte var värt besväret.

vädret såg riktigt bra ut inför tisdagen, svaga vindar och runt nollan. fiskesuget var stort så jag tog ledigt från jobbet och gav mig ut på fiske igen, även denna gång tillsammans med söder-nicklas. vi körde på samma ställe som på söndagen, med siktet inställt på att återfånga den där tioplus-gäddan. alltså satte vi ut grejerna ungefär där vi trodde att den landades, sen var det bara att vänta. nicklas var först ut och på håll såg det ut som en liten fisk då han omgående fick in den till hålet. när han fick syn på fisken fick jag dock vända om för att hämta mått-mattan, fisken var nämligen stor! jag hjälpte honom med landningen, huvudet var gigantiskt! resten av kroppen däremot... vilken besvikelse!


på återgång...

denna gädda har definitivt sett sina bästa dagar. tunn och blek, typ döende? 104 cm lång borde den väga åtminstone åtta kilo, i bästa fall vägde den lite drygt fem. vilken skillnad mot de guldiga tjockisgäddorna vi fick under söndagen...

inte långt senare fick nicklas flagg igen. han fick nåt dumt infall och försökte handkroka fisken, varpå han fick se den vända i hålet och dra, utan kroken i mungipan... enligt mr jonsson var det en tung fisk och han grämde sig över detta en bra stund, ända tills samma spö flaggade igen! nu lyckades krokningen och på håll såg det återigen ut som en mindre fisk. ingen spöböj, inga rusningar, fisken kom snabbt in mot hålet. trots det fick nicklas nåt upphetsat i rösten och det hördes att fisken inte var stor utan STOR! när jag kom till undsättning fick jag syn på en enorm gäddkäft i hålet, den största jag sett på mycket länge. jag fick utan diskussion peta in boga-gripen och fångstmannen kunde andas ut. när vi lyfte fisken blev vi återigen lite besvikna... en fin fisk, men inte alls så stor som vi hoppades.


9,1 kg - 108 cm


hejdå!

häftigt ändå, i samma lilla vik simmar alltså 3 gäddor över 100 cm. just då hade vi inte en tanke på att det kunde vara samma fisk som kom upp på söndagen, det var alldeles för stor viktskillnad. lite senare, när vi hade tråkigt under en dödperiod, surfade vi dock in på fiskesnack och tog fram bilden på 10,4-gäddan för att se exakt var den var fångad. med hjälp av bilden kunde vi lista ut i vilken hål den fångades, ca 20 meter från där vi fick niokilosen. för skojs skull bad jag nicklas att plocka fram en bild på sin gädda för att jämföra... och tro det eller ej, det är samma fisk! vi har jämfört mönstret på flera ställen och det är helt solklart samma gädda. vilken typ av våg som användes när den vägdes in på 10,4 kg skulle jag gärna vilja veta, en sån våg vill jag också ha... att gäddan skulle tappat 1,3 kilo på två dagar känns inte troligt, framför allt inte som den såg klart fetare ut idag än den gör på bilden från i söndags!

plötsligt kändes fisket inte alls lika hett, och vi gjorde en snabb flytt till en annan del av viken. vi stannade tills det blev mörkt, men det gav inget mer än en snipa till mig. jag fick totalt fyra gäddor under dagen, nicklas bara två, men det var han som glänste med två hundraplussare... nu blir det fiskepaus några dagar, fram tills helgen, då kör vi igen!

2 kommentarer:

Max Riesel sa...

Det skulle vara om gäddan spydde ut två braxnar.. :P

Anonym sa...

den såg klart fetare ut när vi fick den, så jag tror mer på att den har gått upp i vikt än tvärtom...