måndag 27 augusti 2007

Hedströmmen


I fredags var det alltså dags att lämna gyttret för att komma ut i skogen igen. Efter att ha goffat varsin rejäl köttbit med ofantliga mängder fet sås, styrde jag och Jonas mot Ludvika. På lördagen kom vi så äntligen fram till Hedströmmens gamla pool 1. Den gamla träbron hade rasat ihop så vi kunde bara fiska längs ena sidan. Ingen större fara då det bara var ca 6 meter brett.
Vi hann knappt kasta ut innan en båge avslöjade sig med ett rejält plask. Inget tjafs, bara att prickkasta dit min svarta Wooly worm. Den han knappt landa innan jag hade hugg. några minuter senare hade jag landat en båge på 1.1 kg. Det kanske skulle bli en bra dag ändå, men Jonas drog till med en gammal teori att om det börjar bra fortsätter det sämre. Nåja, resten av dagen bjöd på tre hugg till för mig. En fisk slet sig halvvägs in och de andra två han jag inte reagera på. Något jag får skylla på att jag hade mitt dryga jobb i tankarna.
Efter att ha fiskat och fikat om vartannat ända fram till kvällningen drog vi vidare till den lilla Gäddtjärn, där man bara får flugfiska. Dock hade några småglin parkerat i finaste viken med varsit Power Bait riggat spö. Skit samma tänkte vi, men efter att de landat ca 6 bågar på en halvtimma började det bli svårt att inte störa sig. Droppen för Jonas kom när en av killarna klädde av sig naken och började springa skrikandes runt sjön.
"-Håll käften era jävla hormonbarn" ekade över sjön, och se, det blev knäpptyst. Så tyst att jag kunde höra Jonas släppa en fis på andra sidan sjön. Tyvärr ingen mer fisk denna dag.
Dagen därpå kände vi oss inte mätta på fiske så vi arrenderade hela Lumsån för oss själva för att dra ett förmiddagsfiske innan vi återvände till Stockholm.
Lumsån är ett gammalt vatten där de flottat timmer. Nu har det återskapats för att rädda den lilla stam av naturligt förekommande öring som finns kvar, sa de i alla fall. Vattnet var bland det finaste jag sett men inte ett hugg eller vak på hela dagen. Enligt fångsrapporterna hade någon tagit en öring på ca 1kg en vecka tidigare.
Söndagens dåliga resultat fick oss att tappa humöret och dra hemmåt efter en välsmakande pizza med bea respektive en grillbuffé.
Nu planeras det för kommande fiske och det lutar åt att vi drar norrut om en månad för lite Harrfiske innan det är för sent att vifta.

Inga kommentarer: