lördag 21 mars 2009

pung och pb och bajs i skogen

idag var jimmy, kalle och jag ute på insjöfiske. nordanvindar och uselt fiske enligt huggtabellen bådade inte allt för gott. men hemma i soffan får man ingen fisk oavsett förutsättningarna...

kalle var mer sugen på frivatten medans jimpa och jag hade bestämt oss för en vassvik med tillflöde. nästan omgående fällde det för mig i vasskanten och lite oväntat var det denna firre som kom upp.


skabbig borst på 6-7 hg

efter borsten dog fisket totalt. jimmy, för dagen extremt bajsnödig, gjorde allt för att blidka fiskegudarna. teorin var att en doft av pung borde ge fiskelycka, och jimmy är inte den som tvekar att visa pungen, det vet vi sedan tidigare. att doppa pungen i nollgradigt vatten är dock ett tilltag som jag inte sett tidigare...


pung på väg mot vattnet, viss censur med respekt för känsliga läsare...

pungdoppet gav inget omedelbart resultat, men något senare fällde det faktiskt för jimmy. fast fisk, men den gick loss i hålkanten innan vi såg den. mörten kom upp och den var fjällad utan tandmärken. klart misstänkt större borre. tyvärr kom den inte tillbaka. jag drog en liten snipa till i vasskanten, sen bestämde vi oss för att flytta ut till fritt vatten tillsammans med kalle, som hade nollat vid en grynna. två fäll hade han haft och kontakt med två fiskar, dock ingen landad.

på frivattnet fick vi känna på nordanvinden och efter ett tag blev det olidligt att sitta där, så vi flyttade in i lä bakom en ö. det visade sig vara ett lyckokast, jag drog nästan omgående en borst i samma size som den första, och jimmy missade en fisk till i hålkanten som han bestämt påstår var en gås eftersom den inte gjorde ett enda ryck under hela drillningen. efter det var det dött, och vi funderade seriöst på att packa ihop. av någon anledning stannade vi dock kvar. kalle resonerade att han väntade på sin tiokilos, och vi andra hade inget bättre för oss. vid fyratiden började det hända grejer. först fällde ett av mina spön igen och resulterade i en borre som släppte i hålkanten. nu började jimmy bli riktigt sur att det bara fällde på mina spön, och när hans spö allra längst bort fällde strax efter det ville han knappt springa dit, eftersom han ändå var säker på att missa fisken. hur gick det tror ni? han missade den såklart...

inte långt därefter fällde samma spö igen. samtidigt som jimmy kom dit fällde ytterligare ett av hans spön. jag skyndade dit och gjorde mig redo för krokning, men jimmy missade den första fisken så jag matade ut lina på hans spö i väntan på att han kom springande med sitt trasiga knä. fisken hann dra ut närmare 30 fot och det luktade gädda lång väg! hyfsat förvånade blev vi när den här visade sig i hålet.


borst 1,445! pb för jimmy och tillika nytt klubbrekord i batong

nu var rushen i full gång, efter invägningen av jimmys praktborst fällde mitt spö intill, och samtidigt nästa spö! jag blev tvungen att sätta mothugget på första spöt för tidigt, och den fisken försvann. fisken på det andra spöet spottade ut mörten, och sålunda blev det inget alls av desa två fäll. jag hängde på mitt extrasänke på mörten för att loda ut djupet, och när jag fått ner mörten till botten var det nåt som sög tag i den och drog iväg med sänke och allt! vid mothugget fick jag bara upp kroken, men snacka om hungrig borst!

efter jätteborren kunde jimmy inte hålla tillbaka bajsen längre, och gick in på ön för att tömma tarmen. medans han gjorde det drog jag en perfekt matgädda på knappa två kilo. den ska bli söndagsqueneller! sen packade vi ihop och drog hemåt. summerat fick jag två borrar och två gäddor, jmmy fick grovborsten och kalle fiskade blankt andra passet i rad. vi tyckte faktiskt synd om honom, men nästa gång är det kanske hans tur...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Konstig dag på sjön med ovanligt hungriga borrar. Är jag Borstmeister nu???

tuben sa...

lätt! och pungmeister! och bajsmeister!

Anonym sa...

satans skitfiske ;)
/Kalle