söndag 22 mars 2009

Ordnung & reda i fiskeligan

Igår drämde ju Jimmy till med ett klubbrekord på borst när vågen tyngdes ner till stadiga 1.445 gram. Under kvällen redigerade jag ligan, då det slog mig hur fruktansvärt spretig vår tabell var. Kategorierna redovisade allt från 3 till 6-7 fiskar. Havslevande & älvvandrande laxar och öringar jämfördes med insjöfiskar osv. Nog för att det doppas pungar i vattnet, men nån måtta får det vara... Vän av ordning gick därför idag och satte sig för att konsekvent råda bot på tocken otyg! Fiskarna redovisas nu med de 3 största av varje art, således finns det, precis som vid all annan sportslig aktivitet, tre platser på pallen. Kategoriseringen är densamma som vid storfisksregistrering hos sportfiskarna, exempelvis insjööring & havsöring skiljs åt. Sen uppenbarade sig ett problem: Antalet sektioner ute i högerkanten räckte inte. Konsekvensen av detta blev att kategorin harr inte fick plats. Anledning: endera behörighet eller IT-handikappad. Vilket som - skulle önska att någon av mina klubbkamrater snarast rättar till detta. Det korrekta resultatet i ligan ska vara: 1. Sigge - 1.400 g - Tirtjam, 2. Tony - 1.100 g Tavvaätno, 3. Tony - 1.000 g - Härjedalen. Diversefiskligan försvann oxå. Eftersom den sedermera kommit att innehålla mer än bara landade fiskar kan man ju kanske fundera på om den, vid eventuellt vidare existensberättigande, bör döpas om till något i stil med: Diverse upptåg. I kategorin insjööring, där vi måste bättra oss med sådär en 3-4 kilo, hade jag ingen kunskap om vilken den tredje största fisken är. Den som vet det får mer än gärna peta dit nr. 3. Man kan oxå fråga sig om det skulle vara på sin plats att ha en liga för sik. För egen del känns det ganska egalt, men för er som tycker om att vifta kan det kanske vara skoj. Det som talar emot är möjligen att ingen av oss fiskar riktat efter sik, då den endast kommer som bifångst vid harrfisket. Vi har ju exempelvis ingen liga för brax, fastän vi av misstag krokat ett antal klunsar vid spinn - och jerkbaitfiske efter gädda... Det va alles - Erik, Tuben, Tony, eller den som kan? Vänligen ta tag i bristen på kolumner ute i högerkanten så snart som möjligt.

19 kommentarer:

tuben sa...

jag kan ju känna att harren är mer berättigad att ha en liga än t.ex insjööring där vi inte ens har några resultat att stoltsera med... bort med örjan, in med fjällmörten!

Jonas sa...

Delvis sant. Men om Tony då krokar en insjöörjan på 6+ i Vättern nästa helg så är liksom problemet tillbaka. Bästa lösningen är fler kategorier! Kan du fixa det?

tuben sa...

nej, jag är inte betrodd att fixa ett skit med min inloggning.

Anonym sa...

Ordningen är återställd - Harrligan är tillbaka. Tyvärr försvann den enda placeringen man hade, får bli bättring framöver. Över 1000g lär man ju ta sig snart!

Säg till vad ni vill ha för nya listor. Eller kör en debatt här så lägger jag upp...

Jonas sa...

Cleant! Lägg upp en sikliga så har du ju ett klubbrekord på plats Erik!

Tyckte dock det blev att se proffsigare ut så här, så slipper vi ha för mycket småfisk uppe.

Och för er som hamnar utanför pallen finns det ju bara två faktum att konstatera: 1. Ni fiskar för lite. 2. När ni väl fiskar viftar ni för mycket...

tuben sa...

men fjällmörtsligan ska väl ändå inte vara högst upp på sidan?

Tony sa...

Blev bra det där!

Jonas sa...

Spelar väl ingen jätteroll i vilken ordning dom ligger. Kan tycka att det ser schysst ut om det finns nån logik, typ att lax och insjölax ligger intill varandra. Men det är väl inte helt fel att ha arter som de flesta av oss fiskar efter längst upp. Värre om det hade vart typ braxen...

Men ordningen kan jag ändra på med min inloggning nu när det finns tillräckligt med fält att skriva i.

Förslag på annan ordning? Skriv här.

Tony sa...

Jag tycker vi ska börja med Salmonidaer då detta är vårt största släckte som fiskas av oss alla. Så mitt förslag är följande:

Lax
Insjölax
Havsöring
Insjööring
Röding
Harr
Gädda
Gös
Abborre

Anonym sa...

Jag köper dina argument rakt av tony. Ordningen är ändrad.

Siken skiter jag i..

Har precis köpt ett ruckel till hus så det ser mörkt ut att putsa några rekord i sommar. Blir mest att spika & skruva..

Anonym sa...

Bokstavsordning är det ända rätta!

Jonas sa...

Helt fucked ordning om ni frågar mig.

Den fisken som hamnar högst upp står som felkrokad. Sen följer ett antal fiskar som ligger ganska långt ifrån att kunna registreras in som storfisk hos sportfiskarna eller som guldnål.

Den vanliga presentationen, exempelvis i fisketidningarnas årsredovisningar av fångster, börjar alltid med våra vanligast förekommande sportfiskar. Där redovisas gädda, borst och gös och sedan salmonoiderna. Men det kan väl vara skit detsamma.

I vilket fall. För mig spelar det ingen större roll i vilken ordning dom ligger. Men jag tycker vi kan fundera på vilket intryck vi gör om vi skyltar med felkrokad fisk och fisk flera kilo under storfiskregistreringsgräns överst. Andra sportfiskare som surfar in kommer sannolikt inte att läsa hela tabellen ner och missar mina kukfiskar där i botten, hahaha!

Mitt förslag lyder.

1. Gädda
2. Abborre
3. Gös
4. Lax
5. Insjölax
6. Havsöring
7. Insjööring
8. Röding
9. Harr

Sen när vi har ett par 15-kiloslaxar och öringar över 7 pannor köper jag din ordning där Tony...

tuben sa...

jag håller på grävlingens lista! alternativt en i bokstavsordning, som egentligen skulle se mest logisk ut i mina ögon.

Tony sa...

Sant gryth, får en lagom tung börda att putsa några rekord i helgen helt enkelt. Är det inte lite fel att ha en felkrokning som toppar Laxligan?
Jag kan gå med på grojtens lista om ni vill ändra.

Jonas sa...

Din ansvar till helgen är insjölax över 10, röding över 4 och insjööring på 6-7. Men för all del, känn ingen press :)

Sen borde vi ju kunna bidra med nånting att hänga i granen från Mörrum oxå.

Klubbrekordet på lachs får du göra upp med mr. Tub...

Anonym sa...

jag kan skriva under på grävlingens lista.

Tony sa...

Jag siktar på insjö å ni på havstrutta helt enkelt :)
inget å "göra upp" tänkte mest på det du skrev tidigare, att annat folk ser att vi stoltserar med en felkrokning. bästa lösningen på det är väl att "tvingas" plocka upp tre 12+are eller redigera i listan.

Anonym sa...

Jisses. Nu ligger Gryths senaste listning ute. Så får det ligga tills han är överbevisad men de flesta verkar ju nöjda med det.

Anonym sa...

För övrigt ett jävla tjafs om en liten lista. Kan vi inte bara mäta pung istället?