lördag 4 juli 2009

jag var uträknad men reste mig på tio och gick på knock!

jonas befinner sig i masriket för en fiskefri helg. jag hade också tänkt ta det lugnt med fisket, men man vet ju aldrig så jag la vantarna på paravaner, spöhållare och gps just in case. idag har vädret varit minst sagt instabilt med sol, moln, regn och åska. inte så inbjudande fiskeväder, men prognosen lovade stabilt väder under kvällen.

det räckte för att få mig och jimmy att bli rejält fiskesugna. eftersom båten bara är gjord för två brukar inte jimmy kunna följa med när jag och jonas fiskar, så han var väldigt peppad på att åka med nu när han hade chansen. det blev alltså hans premiärtur i badkaret med paravaner.

vi var på plats vid sjön vid halv sju. vattnet var nästan spegelblankt och det är inget bra tecken, men nu fanns ingen återvändo. fisket brukar vara bäst mellan 7 och 8, så det var brådis att komma ut. vi skickade ut grejerna och styrde mot en fläck som gett fisk flera gånger tidigare. vi hann inte ens komma in över det hetaste området innan det smackade i på jimmys ytterspö. hugget avslöjade fiskens art, en aggressiv grön i fyrakilosklassen. efter att gäddan avkrokats styrde vi mot ett annat område som varit hett. det gav dock ingenting, och vi återvände till den första spoten och vinden hade tilltagit något. jag satt och halvsov lite när jimmy plötsligt sliter tag i ett spö. han hade noterat att paravanen backade och mycket riktigt satt det fisk på kroken. snart såg vi en trevlig taggig ryggfena närma sig. fisk strax under två kilo, en ganska lagom munsbit!

vi fortsatte att röra oss runt mellan ställen som tidigare varit bra men det var dött dött dött. vi testade några nya ställen, även detta utan resultat. då slet jimmy fram sin klassiska rosa cisco kid, även kallad "dildon". han envisas att fiska med den med jämna mellanrum trots att den aldrig ger någon fisk. han hävde ur sig nåt i stil med att han minsann skulle dra en riktig grovgås på dildon. jag häcklade honom lite och antydde att om han överhuvudtaget skulle få något så skulle fisken vara grön. men detta fick jag käka upp ganska omgående. när vi låg i ett helt nytt stråk smackade det i på ciscon, och drillningen var alldeles för lugn för att vara gädda. tro det eller ej men det var ytterligare en gås i tvåkilosklassen. den var helt skogstokig och hoppade två gånger bakom båten! jag har aldrig sett en gås bete sig på det sättet. vi tänkte plåta den med dildon i käften som bevis, men jag lyckades fippla bort kamerafunktionen på jimmys finska jävla skittelefon så fisken fick gå tillbaka utan fotografering.

nu började jag känna mig lite illa till mods. tre fiskar för jimmy, noll för mig! total utradering och jag kunde inte komma på någon annan orsak än att jag körde med tafs, och jimmy utan. vinden hade vänt och började tillta i styrka. jimmy hade ingen jacka med sig och började tycka att det var kallt. vi bestämde oss för att fiska oss hemåt och ge upp utanför hamnen. så plötsligt, mitt på frivattnet smackade den äntligen i för mig! fisken gick dock lös innan jag ens hann känna vad det var. surt, men detta var uppenbarligen inte min dag. vi hade en liten bit kvar hem, så jag släppte ut vobblern bakom båten utan paravan. när vi kom utanför hemmahamnen tyckte jag att det räckte, jag hade fått nog av förnedring. men jimmy, som frös mest av oss, tyckte att vi skulle köra en liten bit till, och eftersom det var han som körde fick det bi så.

vi närmade oss området där gåsen smackade i på dildon och jag kände plötsligt ett försiktigt pet i mitt handhållna spö, följt av slacklina. jag drog till med ett mothugg av gammal vana, och... fast fisk! det kändes som en gås, inte jättestor men inte liten heller. jag gissade på omkring tre kilo. när den närmade sig båten kändes fisken allt starkare, och den ville inte upp till ytan. den gick bara och spände mot botten och gjorde ett par rejäla rusningar. jag reviderade mig viktgissning till fyra, eller kanske till och med fem kilo...


jimmy's mobilkamera gillar inte mörker...

när fisken kom upp till ytan såg vi att den var ännu större än så! en till gris, andra för mig den här veckan! vi vägde in den till 6,1 kg, och plötsligt hade jag gått från fiasko till succé! det värmde gott och vi fortsatte en stund till. det blåste tamejfan vitvågor och var inte alls lättfiskat, så vi nöjde oss med varsitt spö bakom båten. jimmy drog tre till gäddor i rask takt, största nånstans mellan 6 och 7 kilo. själv blev jag gäddfri. ett par misstänkta göspet hade jag, men ingen behagade fastna på kroken.

när vi packade ihop vid halvtolvtiden var det nästan helt mörkt, och jimmy klampade rakt ner i det geggiga diket med sina vita converse. troligen ligger de i klorinbad för tillfället... ett helt ok fiskepass om man summerar det, tre gösar och fyra gäddor. jimmy dominerade och fick 6 av 7 fiskar, men han hade gärna bytt alla 6 mot den sjunde... nu är det sovdags om jag ska orka meka med båten imorgon och i bästa fall även orka med ett fiskepass. god natt!

Inga kommentarer: