tisdag 1 september 2009

Totalt ifrånfiskad bland stora vågor


I Söndags ringde väckarklockan 04.15. Jag kunde höra hur vinden ven i hustaket. Är det en sån jävla bra idé att ge sig ut på sjön idag? Nåväl, det dröjer nog ett par veckor innnan nästa chans, så det är bara att bita ihop.

Väl nere i byn mötte jag upp PN som dagen till ära släpat med sig sin stora båt, en Yamarin 590HT med en Suzuki 150 hk. På min dragkrok hängde i vanlig ordning en Jofa winth 485 med en Tohatsu 30 hk. Vinden höll på att slita mössan av huvet när jag tankade på macken, så nog förstod man att den betydande skillnaden mellan de bägge båtarna skulle bli extra tydlig idag.

Väl ute på sjön inledde vi med en rejäl transport i motsjö för att söka ett intressant område på lälandet. Vi körde sedan från varsitt håll för att mötas upp. Min morgon och förmiddag gav inte ett skit medan PN drog flera gäddor. Skillnaden på val av område blev lika tydlig som skillnaden i båtstorlek. Insåg också att det är lite skillnad på fiskare och fiskare och denna dag drog jag definitivt det kortaste strået på alla fronter.

Fram på dagen sökte vi nytt vatten och gav oss ut i blåsten. Jag hade minst sagt ett litet helvete att hålla ordning på båt och grejer, men lyckades i alla fall kroka på en 4-kilos när vi gick igenom mina infiskade stråk.

På eftermiddagen hittade vi en superintressant vik och jag lyckades skicka på en 8,5-kilos i jävulsk motsjö. Det va ett litet helvete tills dess att jag fått runt båten och kunde landa fisken i medsjö. En stund senare tröttnade jag ur på den hårda vinden som aldrig ville ge med sig och packade ihop grejerna vid 17-tiden. PN stannade ett tag till, men bröt och kom tillbaka till hamnen medans jag packade bilen. Han hade nitat 16 gäddor och jag 2. Med andra ord va det ingen tvekan om vem som är storfiskarn i sällskapet. För att slippa bli alldeles förnedrad fick jag i alla fall ta den största och det va väl lite plåster på såren.

Nu är det ovisst när nästa fiske blir. Massor av jobb ivägen de närmsta veckorna, så det är i skrivande stund ganska oklart.

Inga kommentarer: