söndag 27 september 2009

höst i mörrum

så var det dags för höstens stora fiskeresa, till mörrumsån. på förhand såg det riktigt bra ut, fångsterna har dag för dag ökat de senaste veckorna, och just denna helg väntades en så kallad klunk, en höjning av vattenflödet som brukar sätta fart på fisken.

årets laguppställning innehöll förutom mig själv: tony från batongen, min morbror göran, hans gamla kollega roger, rogers son stefan samt deras arbetskamrat som också heter stefan. arbetskamratstefan och jag fiskade spinn, övriga tvåhandsvift. av den anlendningen valde vi lite olika pooler. förhandsresearchen talade sitt tydliga språk - pool 17 och 19 hade givit överlägset mest fisk bland flugpoolerna, och bland spinnpoolerna självklart pool 2. gubbarna + stefan satsade på pool 17+19 och tony började övningsvifta lite i pool ett som är lättvadad.

vi spinnfiskare tänkte oss pool 2, men den var som vanligt barrikaderad av feta tyskar och danskar. jag hade fått ett tips om att pool 7 kunde vara het, så vi gick ner dit istället. vi behöver inte gå in närmare på förmiddagen, då den blev helt resultatlös för vår del. som vanligt går det dock att ta fisk om man vet hur man ska göra. den lokale viftfiskaren lars terkildsen drog till exempel en öring på 89 cm i pool 4. den gick tillbaka men lär ha vägt en bit över 8 kilo. ulf sill, en annan lokal räv, drog även han en fin fisk nere på pool 15. en öring på 85 cm som klubbades och vägde 8,14.

gubbarna valde enligt gammal tradition att golfa mitt på dagen. jag och tony tog matpaus hemma på hotellet, band lite nya flugor och slumrade lite i soffan. vi är båda lite förtjusta i vittskövlesträckan, så vi begav oss upp dit efter tuppluren. vi hade egentligen bara fiskekort för sträckan pool 1-32, men då fiskekortet för vittskövle kostar detsamma och det sällan är någon trängsel där, tog vi oss rätten att blöta våra flugor där en stund. vi var på plats vid fyratiden. tony plaskade ut i den "lagliga" pool 32, medans jag ställde mig i min favoritkrök i början av vittskövleområdet.


wiftmester tony in action i pool 32

jag knöt på en av mina nybundna flugor, och hade inte kastat allt för många kast när det tog tvärtstopp. bottennappet började ganska omgående ge ifrån sig tunga knyckar, och till min stora förvåning stod jag där med fisk på kroken! den kändes tung och gick mest omkring och stötte mot botten. först lite uppströms, sen en skaplig rusning rakt över ån. jag drog åt bromsen lite, och när fisken begav sig nedströms drog jag åt ytterligare lite för att få stopp på den. fisken gick upp i ytan och ruskade på sig, och då kom flugan flygande genom luften... jag hann endast skymta fisken, och vet inte ens om det var en lax eller en öring. men det mesta talar för lax, dels så tas det mest lax på vittskövle av någon anledning, dels så var den riktigt stor, säkert närmare 10 kg, och de öringarna är trots allt inte så vanliga.

något senare anslöt övriga viftfiskare till pool 32. vid skymningen bytte jag fluga till en med stor svart hårvinge, och det gav nästan omgående resultat i form av en ny fast fisk. denna betydligt mindre än den första, och ställde inte till med några större besvär. efter ett par minuter kunde jag taila en mindre hanlax, och göran som kommit till undsättning tog en bild av den innan den fick simma tillbaka i ån. vi avslutade fisket i pool 2 och 4, men det blev resultatlöst. en av danskarna höll självklart fast vid bästa platsen i pool 2, och han hade dragit en äckligt fin öring på drygt 6 kg precis innan vi kom dit.


lill-laxen

jag såg fram emot dag två med tillförsikt efter mina fiskkontakter på fredagen. vi började längst ner mot havet, i pool 15 och 16. förhoppningen var att klunkeffekten skulle driva upp ny fisk från havet. vi såg inte mycket av klunken, men det var mycket aktivitet i poolerna. det sprutade småfisk åt alla håll, och det är inte omöjligt att det var nystigna hungriga öringar som stod för den jakten. våra flugor var hur som helst inte intressanta, förutom en av mina små svarta då... jag fick nämligen en del ryck i spöt i form av vitfisk. en mörtliknande sak med vita ögon, troligtvis en mindre id eller en färna, samt två feta mörtar, den största närmare 5 hekto.



jag tröttnade snabbt på vitfisken, och när tony lyckats med bedriften att knäcka sitt lånespö bestämde vi oss för en ny flytt upp till bokskogen redan vid åttatiden på morgonen. nästan omgående fick jag kontakt med en prickig fisk, dock lite för liten... det var en örjansmolt som fattade tyckte för min fluga, vilket betydde art nummer tre för mig den dagen. tyvärr lyckades den fastna i ögat, men jag krokade av den så försiktigt som möjligt och lät den simma tillbaka. den hade gärna fått vara lite större, 7 kg eller så, men det är i allafall kul att den naturliga reproduktionen fungerar.



resten av förmiddagen blev resultatlös, och inget tecken på någon höjning av vattenståndet syntes till. vad hände med klunken? vi tog lunchpaus vid ett, och tittade förbi laxens hus på väg hem till hotellet. i fångststatistiken fick vi se ett bekant namn - stefan norberg. han hade redan kvällen innan deklarerat att han tänkte strunta i golfen på lördagen för att satsa på fisket, och det betalade sig. fem i halv elva drog han nämligen en öring på hela 84 cm och 7,64 kg i pool 17!



en fantastiskt fin fisk, hatten av! till saken hör, att de var på en av mina flugor... på torsdagskvällen när vi satt i sällskapsrummet passade jag på att binda lite. jag lovordade en fluga som är en variant av glödhäck och kallas för "schlagerbögen". jag vet i ärlighetens namn inte exakt hur den flugan ska se ut, jag har bara snappat upp namnet på predatorjockes fiskeblog. den flugan, oavsett hur den egentligen ska se ut, drog bra med fisk både i strömmen och i älvkarleby, och nu har den även dragit fisk i mörrum. det var den flugan jag fick min lax på, och självklart var det den flugan stefan fick öringen på...

under eftermiddagen drog stefan en mindre öring på 62 cm, det var allt som hände under den dagen. övriga gick alltså lottlösa, trots all rutin. jag själv hade förväntat mig mer efter mitt skapliga fiske på fredagen, men med facit i hand ska jag ändå vara nöjd med en lax och en tappad salmonoid av okänd art. de flesta som fiskar mörrum så här års får lämna ån helt utan fiskkontakt... nu siktar vi mot premiären sista helgen i mars, men innan dess har vi en lång härlig ismetesäsong att se fram emot!

Inga kommentarer: