söndag 27 september 2009

mörrumspyssel + totalt ifrånfiskad - del 2

det här inlägget borde egentligen skrivits redan förra helgen, men den senaste veckan har jag haft fullt upp med förberedelserna för den kommande mörrumsresan.

i onsdags förra veckan kom grythen och tony över till mig för manlig pysselkväll med tillhörande middag. efter succéfisket i vättern i påskas bestämde vi att vi skulle äta upp en röding tillsammans, men det har dragit ut på tiden. nu var det dock läge, och rödingen förvandlades till sushi.


sushi på roland

efter maten var tanken att jag och tony skulle binda mörrumsflugor, och jonas skulle pilla lite med sina wobblers. det blev dock mest prat och inte så mycket pyssel. några flugor blev det dock för mig del. om flugorna fungerade får jag återkomma till i mörrumsinlägget som kommer lite senare...


mörrumsflugor för höstfisket

två dagar efter pysslandet åkte jag och jonas upp till masriket för att utvärdera en av hans 30-årspresenter, en ny propeller till båtmotorn. självklart skulle detta kombineras med gäddtrolling på siljan! propellern, till att börja med, fungerade utsökt! tidigare orkade motorn upp i ungefär 13 knop med två personer i båten, och var inte ens i närheten av att vara ur ordentligt. nu varvar den omkring 5500 och gör lätt 20 knop. ett riktigt lyft med andra ord, nu går båten inte bara att använda till långsam trolling, utan även till längre transporter mellan olika fiskeområden.

över till fisket. pn var på siljan för några veckor sedan och lyckades efter tips från grythen att lirka upp en gädda på drygt 14 och en på drygt 15, samma fiskepass! förutom grisarna fick han ett helg gäng mindre gäddor, och detta område kändes som rätt ställe att vara på. kvällen innan fisket lyckades vi även övertala pn att traila upp sin båt och fiska parallellt med oss.

på lördag morgon gick vi upp kl 05.00. båten var i sjön en liten stund efter sex, och masriket visades sig från sin allra bästa sida. nästan vindstilla och en fantastiskt fin morgonsol.



fisket var dock inte lika tillmötesgående som vädrets makter. efter ett par timmars nötande med 10 spön hade vi haft ett resultatlöst pet, ingen fast fisk. snabb kontroll med pn visade att han hade bättre lycka. han hade dragit ett flertal gäddor lite närmare land, dock ingen stor. vi gjorde en lov in mot land, och det genererade en trekilos. vi tyckte inte att smågäddorna lockade så mycket, så vi körde tillbaka ut på frivattnet. efter ytterligare en bra stunds resultatlöst fiske satt vi båda och halvsov. vi väcktes av det speciella ljudet av ett hårt hugg. när jag tittade upp var mitt innerspö böjt i en hård båge, och när jag fick tag i det inledde fisken en ettrig och våldsam rusning rakt ut från båten, över mina 4 resterande spön. jag sa direkt "det här måste vara en örjan", ingen gädda beter sig på det viset. fisken var galet stark och det började lukta klubbrekord på insjööring. en vacker fisk var det, men tyvärr inte alls lika stor som den "låtsades" vara.


siljansörjan, 2,2 kg

efter öringen följde några resultatlösa timmar. pn däremot, drog fisk på löpande band. när dagen var slut kunde vi summera 21 gäddor för honom, varav tre över 100 cm. vi fick två smågäddor, plus örjan... det är bara att buga och bocka för pn, som är en alldeles överjävlig trollingfiskare.

Inga kommentarer: