fredag 11 december 2009

nu kommer kylan!

efter några veckors konstant gråväder och plusgrader längtar jag oerhört mycket efter vinter och kyla. nu är min väntan över, om man ska tro på prognoserna. på måndag ska det bli minusgrader, och framåt mitten av veckan ska det bli riktigt kallt. underbart!

nu är det alltså läge att putsa på ismeteutrustningen. jag brukar göra några förbättringar inför varje säsong, och är varje år lika övertygad om att jag har hittat den ultimata ismeteriggen. i slutet av förra säsongen började jag känna mig riktigt nöjd med utrustningen, men likafan har jag hittat på en hel del nytt inför i år. det blir kanske ett separat utrustningsinlägg om några veckor när jag utvärderat årets nya idéer.

förra säsongen ismetade jag extremt mycket. säsongen började den 5 december på en liten pöl utanför ludvika, och avslutades på riktigt äcklig stockholmsis den 5 april. den fisketuren plumsade en fiskebroder inte mindre än två gånger. så dålig is kommer jag aldrig mer att ge mig ut på!


så här såg det ut när magnus hade vinterbadat!

däremellan var jag ute på isen varje helg, och dessutom ett antal lediga vardagar samt en hel del after work-fiske framåt vårkanten. med tanke på antalet fisketimmar blev fångsterna ganska blygsamma. visserligen vann jag värtan cup tillsammans med fredde lindström, och antalet fiskar kan jag inte klaga på, men storleken däremot. min största gädda vägde 5,7 om jag inte minns fel, och det är ju inte mycket att skryta med.



gösfisket gick destå bättre, och jag fick flera fina fiskar omkring 4 kilo, med denna fisk på 4,12 i topp. det lustiga är att jag under det riktade gösfisket på en bevisat gösrik insjö endast lyckades lura upp en enda gös, trots åtskilliga försök med små bottenplacerade mörtar och tunna flourocarbontafsar. alla stora gösar kom vid riktat gäddfiske med stor mört och rejäl ståltafs, på extremt grunt vatten dessutom.

förra vintern lyckades jag även lura in min gamla vän jimmy i ismeteträsket. han fick följa med ut en gång, sen var han hooked. jag bytte upp mig utrustningsmässigt och han fick köpa mina gamla grejer, som han fiskade med inte helt utan framgång. han slog mig nämligen på fingrarna både när det gällde största gädda och största abborre. gäddan på dryga 6 kilo vägde bara fyra hekto mer än min största, men den här fina borren var en riktigt rolig bonusfisk.


jimmy med borre på 1,45

sådär, om gud och smhi vill sitter jag på isen om en vecka och väntar på säsongens första fäll. håll tummarna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Sluta fiska i den ruttna skärgården så kommer dom större gäddorna komma.

tuben sa...

jag fiskade på fler insjöar än jag kan räkna till förra säsongen! likafan kom de två största gäddorna jag såg på isen upp i skärgården. 9,5 på edsviken och knappa 10 på värtan.