söndag 10 januari 2010

äntligen mildväder!

efter en hel veckas sibirisk helveteskyla lovade prognosmakarna något mildare väder under söndagen. tre fiskepass har fryst inne den senaste tiden, så det var mycket välkommet. jag börjar bli extremt trött på den här synen...



som tur var stämde prognosen denna gång. tio minus imorse är väl inte vad man kan kalla mildväder, men ändå okey när temperaturen stiger under dagen, och milt i förhållande till vad som varit!

planen var att ta revansch på den större gädda som gick fast i vassen förra helgen. jag spred ut mina spön i samma område, och jimmy som saknar egen borr fick nöja sig med att sitta lite längre in i viken. 08.10 hade jag mina grejer ute, och hann knappt mer än tänka att det kommer ta en stund till innan det kommer igång... då flaggade ett av mina spön! fisken tog lite lina, men jag fick bara upp en tuggad mört när jag satte in mothugget. det beteendet luktar gös i min bok, och strax därefter fick jag ännu en signal på det. ett till spö flaggade, men mörten var spottad när jag kom fram. irriterande! det tog inte lång tid innan ytterligare ett spö drog av, och äntligen fick jag kontakt med fisk. det blev tvärstumt när jag sträckte upp linan, men sedan hände inte alltför mycket. så beter sig ingen gädda, och det var det inte heller. istället ett prydligt nytt is-PB på gös.


isgös 5,05

jimmy visade tydligt sitt missnöje över att jag "stulit" den bästa platsen, men han hann inte beklaga sig särskilt länge innan hans bortersta spö flaggade. en liten språngmarsch senare hade vi en lite nöjdare jimmy med ett rejält böjt spö i näven. utan tvekan en hyfsad fisk, och redan när vi såg den i hålet kunde vi konstatera att is-PB nummer två för dagen var på gång.


7,7 kilo

en skaplig gädda, men precis som min från förra veckan alldeles för slank. ett tag trodde vi nästan att det var samma fisk, men den jag fick hade en lite annorlunda kroppsform, och saknade det rejäla ärr som denna gädda har på sidan. kul att det går fler grova gäddor i samma område! en liten stund senare lyckades jimmy dra en till i samma hål. som stöpt i samma form, men något mindre.


5,8 kilo

själv kämpade jag vidare med kinkiga gösar. ett jävla pillande och kladdande med mörten, lite för mycket tjafs helt enkelt! jag tappade räkningen efter ett tag, men jag själv måste haft minst 15 göskontakter under dagen, och jimmy några därtill. tuggade mörtar, stulna mörtar, och till sist även ett par gösar på isen. ingen lika stor som den första, men ändå skapliga fiskar på dryga tre kilo.


3,5 kilo

fisket var bra fram till elvatiden, sen fick vi bara sporadiska flagg under resten av dagen. tja, ungefär som vanligt med andra ord. oftast kan man packa ihop vid elva och gå hem, men då ismete är ett ganska omfattande projekt känns det dumt att inte sitta kvar resten av dagen och vänta på den där stora, som kanske kanske kommer att nappa... om vi summerar dagen fick jag tre gösar och fyra mindre gäddor, jimmy fick två mindre gäddor förutom de två som finns på bild. det hade garanterat gått att truga upp fler gösar med flourocarbontafs och mindre betesfiskar, men det är alldeles för gott om gädda för att ta den risken. nu har jag uppfyllt mitt ena mål den här vintern, nämligen gös på femplus. nu återstår bara tioplus-gäddan, och det målet tänker jag kämpa vidare med nästa helg.

1 kommentar:

Frallan sa...

Gött fiske ni hade idag. Tian kommer snart,.
Mvh Frallan