lördag 2 januari 2010

grisgösen, grisgäddan!

efter gårdagens ganska lyckade gäddpass var det en lockande tanke att sitta på samma ställe igen, men avsaknade fiskekort för 2010 och kalles längtan efter pelagiskt insjöfiske fick oss på andra tankar. vi siktade in oss på ett ställe där vi länge velat fiska, men inte riktigt hittat rätt. denna gång var vi utrustade med gps och lyckades snabbt hitta till exakt rätt plats. kalle var lite stressad på vägen dit, och tyckte att vi var väl sena. min kommentar till det var "vi kan ta det lugnt, det kommer ändå inte hända nåt förrän halv nio" varpå jag blev utskrattad av såväl kalle som jimmy.

kalle var för dagen ute efter gädda. jag satsade på gös, och jimmy som inte fiskat så mycket den här säsongen satsade inte på nåt särskilt utan hoppades på att få fisk överhuvudtaget. när jag precis pillat ner min sista mört på mitt yttersta spö börjar kalle att föra ett jävla liv. när jag tittar upp ser jag att både kalle och jimmy står med böjda spön. what? kalle skriker mest så jag skyndar till hans undsättning. han mumlar nåt om pb, och det visar sig att han drillar en skaplig gös. när jag tittar ner i hålet ser den ut att vara åtminstone 3-4 kilo. halvvägs upp ur hålet inser jag att den är groteskt stor! skallen är enorm och magen ska vi bara inte tala om! det var kallt idag, så vi puttade ner gösen i hålet igen för att undvika förfrysning medans vi förberedde våg och kamera. upp med fisken, två snabba bilder, sen vidare till vågen. den stannar först på sanslösa 7,6 kilo!


grisen!

efter att gösen simmat tillbaka hjälper vi jimmy att kroka av gäddsnipan som han belönades med. sen tittar jag på klockan och kan nöjt konstatera att den är halv nio. efter den inledningen kändes det som att det kunde bli ett jävla race, men så kul blev det absolut inte. själv fick jag inte en endaste flagg under hela förmiddagen. inte heller kalle kände något mer efter jättegösen, men han var nog rätt nöjd ändå. så typiskt honom att satsa på gädda och få en drömgös. den dagen han går in seriöst för gös kommer han säkert att få den där stora gäddan...

jimmy drog ytterligare ett par smågäddor, av någon anledning var det bara hans mörtar som dög. efter lunch räddade jag upp dagen med ett par gäddor och slapp även denna gång gå hem med skammen. allt bleknar dock i jämförelse med gösen, och det skulle inte kännas rätt att lägga upp bilder på någon av våra fyrakilos fjuttgäddor.

dock har det kommit upp en fin gädda under dagen på annan ort. min allra äldsta fiskepolare, niklas, har i år hittat tillbaka till ismetet efter flera års uppehåll. han var med ut på juldagen, och idag körde han igen. på samma sjö som vi pepprade med spön hela julen utan en gädda över 7 kilo lyckades han idag bända upp en riktig tjockis. 13 kilo gädda fördelade på endast 112 cm, där kan vi snacka kondition!



jag misstänker att längden på denna gädda ligger ganska nära gäddan som jag själv fick igår, men den väger nästan dubbelt så mycket! en helt bisarr tanke, en sån gädda vill jag ha imorrn! jag återkommer med rapport om det, nu ska hemmet städas.

4 kommentarer:

Tony sa...

häftigt!! nu rycker det i ismetetarmen

jimmy är inte bitter! sa...

jätteglad masjävel! som ett barn på julafton / någon med ett smärre kromosomfel ;)

Frallan sa...

Grymma fiskar. Grattis

jimmy sa...

gör om gör rätt: jag trashtalkar så klart kalle i mitt tidigare inlägg.