lördag 22 maj 2010

Något jag gillar med våren är att det går bra att ge sig ut och kombinationstrolla efter gädda och örjan. Blanda upp lite beten på pulklinorna, några tomicar, några 16a och så lite kraftigare trä- och plastbitar för större och hungrigare, gröna insjöhuliganer.

Va ut i söndags och nötte hela dagen. Då på en lite mindre sjö. Det blev en seg historia med en av varje sort i båten. Bägge gick tillbaks och trots att det fiskevårdsområdet tillämpar ett pinsamt litet minimimått på örjan så va den öringen jag fick fjuttig nog att ligga på gränsen.

Efter att vårvärmen stekt på några dagar till tyckte jag så igår att det va läge att på allvar påbörja säsongen på det större hemmavattnet. Väderprognosen ändrades i sista stund och utlovat regnväder svepte förbi strax söder om regionen. Körde en dryg halvdag i mulet uppehållsväder, trivsam temp och nästintill blanksjö. Nu vill ju dom gröna ha lite vind, men man kan inte snacka bort att man själv trivs bättre på blanka vattenvidder.

Det blev godkänt resultat på fisket, med 6 fiskkontakter på ungefär lika många timmar. Jag har ju för vana att trolla mycket pelagiskt, men den här gången va man tvungen att in och kladda grunt, över 5-10 meter. Eftersom det tog mig en stund att räkna ut det blev morgontimmarna sega.

Två av firrarna nöp på innerkurva med slackad pulklina och dom hann jag inte kroka ordentligt. 3 st var gröna, i standardstorlek, (4, 5, 6 kg). Sista firren som nöp i var en hungrig örjan som slukade en bomber 16a i färg fegisen. Faktum är att 16a i naturlig färg är en utmärkt öringwobbler trots sin storlek och det är knappast första gången den genererat prickig fisk i min båt. Ovan nämnda salmonoid vägde styvt 2 pannor och saknade fettfena. Det blev därför bonk bonk och med hem till stekpannan...

Inga kommentarer: