tisdag 31 januari 2012

göspremiär och gäddfiske med randig bonus

så, nu har det fiskats lite igen! äntligen har det blivit riktig vinter på östkusten och då ska det naturligtvis jagas gös i skärgården. söndagen till ära var det jimmy som gjorde mig sällskap, i övrigt har det varit dåligt med fiske för resten av fk batong. grävlingen har flyttat till rättvik och ägnar nog merparten av sin fritid i pannrummet skyfflandes ved in i sin italienska kvalitetspanna. därtill har han fått en kolikbebis på halsen... tony har jag inte hört av på länge men honom borde jag nog kunna lura med ut på fiske snart.

hur som helst, vi var på plats i skaplig tid och fick ut våra spön strax innan gryningen. första livstecknet fick jimmy redan innan det börjat ljusna. fisken, troligtvis en gös såklart, gick fast i botten och försvann. surt, men så är det ibland. när det väl börjat ljusna lite var det min tur, och det gick inte bättre. fisken hade dragit lite lina och sedan spottat. mycket gösigt. en liten stund senare fick jag flagg på samma spö igen, och nu hade fisken bestämt sig för att det var dags för frukost. årets första isgös var ett faktum!


premiärgösen 2012!

en som synes ganska slank fisk på kanske två och ett halvt, troligtvis en hane. oftast brukar vi få smällfeta honor på det här stället, men vi får hoppas att de hälsar på nästa gång. mitt mål är att få en gös över sex från isen i vinter, svårt men inte orealistiskt. den som följer bloggen lär få veta om det sker...

ett av mina spön hade jag placerat på en liten fläck av genomskinlig is som jag hittade under snön. det kändes lite hett och mycket riktigt kom nästa fiskkontakt där. fisken tog ingen lina men det var tvärstumt i andra änden så jag chansade på ett snabbt mothugg. jag fick tunggung till svar, yes! fisken såg dessutom riktigt stor ut genom isen, och det var en gös till. kanske en femplus? jimmy skyndade till undsättning, och vi kunde konstatera att isens förstorande effekt återigen spelat ett spratt...


isgös nummer två, spana in paddeln!

en lång, vackert guldig fisk, som precis som den första saknade den rätta konditionen, knappa fyra kilo. kanske en hane även detta? fin hur som helst och jag kände mig nöjd med inledningen på dagen. inledningen visade sig även bli avslutningen, jag fick nämligen inget mer. jimmy räddade hedern en aning genom att dra en halvhyfsad gädda, sen var det tvärdött även för honom. vi får se när vi är tillbaka och jagar sexplus...

nästa helg ser ut att bli brutalt kall, och det kanske stoppar våra planer på helhelg i folkes stuga i norrtälje. fasen också! vad gör man då? jo, man tar ledigt från jobbet en dag mitt i veckan! nicklas på söders fiskar gärna veckodagar, och efter lite velande bestämde han sig för att följa med. den gamle räven buster var också sugen på fiske, men han måste lämna ungarna på dagis och kan inte komma iväg tillräckligt tidigt, så vi struntade i honom.

vi gav oss av till en skärgårdsvik långt från stan, där jag och grävlingen hade hyfsat gäddfiske för 4-5 år sedan. jag gillade det stället och har velat fiska där igen ända sedan dess, men det har inte blivit av, förrän nu! mr jonsson försov sig en halvtimma, så vi kom inte iväg riktigt så tidigt som planerat. det var redan ljust när vi kom fram, så vi skyndade oss att få ut prylarna. 

tre spön hann jag rigga innan första gäddan nöp, och efter det hade jag ett helt överjävligt race under hela förmiddagen. nicklas hade valt att fiska åt andra hållet, och där var det inte alls samma fart. vid halvtiotiden dök plötsligt buster upp som gubben i lådan. trevligt med sällskap, men dessvärre hade mörten redan börjat ta slut, trots att nicklas inte fått en enda gädda. jag hade fått minst 10, kanske fler, jag tappade liksom räkningen... buster började borra ut sina spön och min rush fortsatte. gäddorna var många men små, inte en fisk över fem kilo blev det. när jag drillade vad jag trodde var ytterligare en snipa fick jag dagens trevligaste överraskning, det dök nämligen upp en randig firre i hålet!


borst på omkring kilot, kul bonus!

tänka sig att en så fin abborre cruisade omkring mitt i detta gytter av gädda. oväntat och roligt! ruschen fortsatte och även nicklas och buster lurade upp ett gäng snipor genom att flytta sina spön mot det heta området. före lunch tog mörten slut, och vi fick börja plocka upp spön efterhand som gäddorna åt upp våra mörtar. vid ett hade vi endast några få spön kvar, och bestämde oss för att ge upp. minst 30 gäddor blev det, varav ett tjugotal till mig. kul fiske, endast en toppfisk saknas. det kändes inte som att den fanns här idag, men kanske nästa gång, om det nu blir en sådan i år...

1 kommentar:

hugo juhlin sa...

grymt fiske! kul att läsa