söndag 29 juli 2012

sommarsummering

jaha, som vanligt har det varit dåligt med bloggande. det finns liksom inte riktigt tid av olika anledningar. nu finns det alltså mycket att skriva om och jag vet inte riktigt var jag ska börja och vad jag ska ta med och vad jag ska sålla bort. men jag gör ett försök!

jag håller mig till tidsordningen och tar vid där senaste inlägget slutade. jag jobbar ju lite till och från med fiskevården inom stockholms stad, och det har blivit flera volontärinsatser under våren. bland annat hjälpte jag till med fenklippning av havsöring inför årets utplantering.


fenklippningsgänget i aktion

totalt fenklipptes drygt 100.000 havsöringar under två dagar. ett jäkla jobb som aldrig skulle gå att genomföra utan de frivilliga personer som brinner för fisken och jobbar gratis vid dessa tillfällen. en sak som är fascinerande att se när tusentals öringsmolt passerar under en dag är hur mycket det skiljer i storlek mellan olika individer av samma årskull.


samma årskull var det...
snacka om att dessa fiskar hade lite olika förutsättningar när de planterades ut några veckor senare. en stor fiskbil hämtade öringarna på gålö och pytsade ut dem på olika ställen, både i skärgården och i olika öringbäckar i regionen. ungefär 10.000 öringar blev "över" och de sattes ut vid gålö. i samband med detta hade vi tillstånd för skyddsjakt på skarv, dessa otäcka fåglar som gör rent hus bland fiskbestånden i skärgården. självklart höll sig skarvarna på behörigt avstånd, men en rackare var lite för nyfiken och den smällde det åt!


en död skarv är en bra skarv!

skarven gick naturligtvis inte till spillo. när jag kom hem hängde jag upp den och skarv ut bröstbitarna samt låren. det sägs ju att skarv inte är någon kulinariskt höjdpunkt, men man måste ju testa allt själv...


skarvfilé!

det blev ett par slamsor över när jag skar ut filéerna, och de hamnade direkt i stekpannan. gott! resten av köttet fick vila ett par dagar i kylskåpet i väntan på att bli min födelsedagsmiddag. jag vet inte om det var tiden i kylskåpet som lockade fram den otäcka skarvsmaken, eller om det helt enkelt handlade om mängden kött. skarvgrytan blev hur som helst inte så god, och hela min lägenhet luktade skarv i flera dagar. yuck!

min vän jan o från fisheco är ju en inbiten vertikalfiskare. vi brukar vara ute ibland, men i år har det blivit alldeles för lite av den varan. ett kort kvällspass i mälaren är det enda som vi hunnit med hittills. janne hade några dagar tidigare haft kalasfiske med flera fina gösar i båten, och vi hoppade på något liknande. fisket var dessvärre riktigt trögt, inte ens janne lyckades få något inledningsvis. själv har jag tidigare endast fått några smågäddor på vertikalfisket, men lustigt nog var det denna svårfiskade kväll som gös-oskulden togs på vertikalfisket. först fick jag en liten gös bottennära, och lite senare när jag på ren chansning lyfte jiggen en bit upp i vattnet small det på en skaplig pelaggös! 


fin mälargös

fisken är inte riktigt så stor som den ser ut att vara men jag var som synes nöjd ändå. det blev inga fler gösar den kvällen och för första gången i mitt sällskap blev janne helt gösfri. han har senare under våren och sommaren testat pelagiskt gösfiske på mälaren och haft kalasfiske med två gösar över 7 kilo! jag skulle följt med ut  flera gånger men vädret har ställt till det varje gång med hårda vindar, så vi har fått ställa in. men snart så...

i mitten av juli gjorde vi återbesök på skarvkolonin fälöv, där länsstyrelsen beviljade äggprickning i våras. vi möttes av en tråkig syn. skarvarna var många, och det fanns allt från flygvärdiga ungar till helt nylagda ägg och allt där emellan. de jobbar verkligen hårt på att försöka sig, och äggprickning under en vecka i slutet av april känns rätt tandlöst när de fortsätter att lägga nya ägg hela sommaren...


arg snart flygfärdig unge, samt nylagda ägg


nykläckta ungar

förutom massor av skarvar och deras avkomma, fanns det gott om spybollar. genom att studera dessa kan man lätt konstatera att skarven äter allt den kommer över, inte bara "skräpfisk" som vissa skarvkramare påstår.


gädda ca 4 hekto


tånglake, som är en rödlistad art!

under semestern brukar  det ju bli en vända hem till masriket, så även i år. då brukar det bjudas nattfiske efter gös, vilket brukar ge en hel del fin fisk. dock inte i år, två rejäla nattpass gav endast en gädda, ingen gös. troligtvis beror det på det ostadiga vädret och den låga vattentempen. normalt i slutet av juli är det inte ovanligt med ytvattentemp på 25 grader, nu endast 18-19 grader. vi satsade istället på ett betydligt behagligare fiske, abborrjiggning. det blev ett gäng fina fiskar mellan 5 och 7 hekto, med denna fisk i topp.


masborre, 1060 gram

efter dalavistelsen var det dags att umgås lite med jimmy, som är hemma från spanien och hälsar på under sin semester. fisket har inte bjudit på speciellt mycket, men vi fick i allafall uppleva en klart annorlunda fångst i löjnätet när vi fångade betesfisk. när jimmy skulle vittja nätet skrek han till och kastade sig baklänges. jag skyndade till undsättning och fick då veta att det satt en orm i nätet!


snok!
ormen visade sig dessbättre vara en snok, som satt ohjälpligt intrasslad i nätet. jag som brukar kolla på discovery channel tog raskt ett nackgrepp på snoken och försökte engagera jimmy i att få loss den stackars snoken men hans ormrädsla hindrade honom från det. den hade verkligen trasslat in sig och fjällen gjorde att det inte gick att dra den varken framåt eller bakåt. till sist fick jag jimmy att i allafall sträcka ut stjärten på ormstackaren, så att jag försiktigt kunde skära sönder nätet och få loss den ur nätet. den återutsattes med framgång och redan nästa dag såg vi den igen, med en fet mört i munnen!

efter flera dagars fiske utan något vettigt att rapportera blev det till sist en liten framgång, under sista kvällens fiske. vi skulle precis vända hemåt när min ytterparavan helt oväntat tvärstannade och löste ut. när jag greppade spöt och sträckte upp linan blev det tvärtungt! äntligen, var det en fin gös? fisken var bara tung och följde motvilligt med in mot båten. inledningsvis gick den bara och spände mot botten och allt talade för en fin gös. men när fisken till sist kom upp till ytan visade det sig vara en gädda modell större! nu blev det åka av och gäddan bjöd på ett flertal rejäla rusningar med tillhörande vattenkaskader in i båten. vi såg redan tidigt att det var en fisk med rejäl ryggbredd, men fisken såg kort ut och vi trodde att det som vanligt var en sjua-åtta. när hon till sist lät sig lyftas in i båten insåg vi hur stor den faktiskt var, fisken tog aldrig slut!


11,72 kg, 115 cm!

där satt äntligen ett nytt prydligt pb! retligt nära 12 kilo men det är ändå svårt att vara missnöjd... extra kul är att gäddan valde att hugga på ett helt hemmagjort bete, en stor trävobbler i färgen som vi brukar kalla "tuben special".


lite återhämtning innan återutsättning

jag höll gäddan en stund vid båten tills hon återfick balansen och själv simmade iväg i ytvattnet. en härlig känsla att se en stor fisk gå tillbaka. nu är det slut för den här gången, men förhoppningsvis kommer gösfisket igång ordentligt så att det finns nåt trevligt att rapportera inom en snar framtid.

1 kommentar:

Anonym sa...

fin summering följer bloggen gott! skönt att läsa sommarberättelser när hösten är på väg. fortsätt så!