lördag 18 februari 2012

segfiske i norrtälje

förra helgen lyckades robban från söderbutiken som sagt att lirka upp en tia tillsammans med jensa i norrtälje. den här helgen var det min tur att hänga med jensa till stugan och förväntningarna var på topp såklart. väderprognosen var dessvärre inte så lovande, iskall morgon följt av plusgrader på dagen. ett överjävligt omslag alltså, vilket inte brukar vara bra för fisket.

prognosen visade sig stämma allt för väl. när klockan ringde vid fem var det elva minusgrader, men redan vid niotiden låg temperaturen kring noll. tillsammans med temperaturstegringen kom även ett rejält lufttrycksfall, och fisken var minst sagt inaktiv. jens fick ett flagg på morgonen och tog en mindre gädda, sen var det totaldött fram till lunch.

vi tände upp en brasa och grillade korv. inget brukar trigga huggreflexerna så mycket som en korv på ett grillspett, men inte ens detta hjälpte. vi fick både grilla och äta i lugn och ro utan att det hände ett skit. först efter lunch fick jag min första flagg för dagen. en skaplig gädda, men fisken gick lös i hålkanten så jag vet inte riktigt hur stor den var. en stund senare var det jensas tur, men den mörten blev utspottad.

inte långt efter det fick jag flagg igen, på ett spö näst intill det spö där jensa missade sin fisk. jag lyckades bättre och stod snart med böjt spö. till en början kändes fisken inte så stor, men när den kom in mot hålet började den bråka, och när jensa såg den skymta förbi tyckte han att den såg stor ut. ett par rusningar till orkade den med, sen kunde vi se en rejäl gäddskalle glida in mot hålet. vis av tidigare erfarenheter denna vinter ville jag inte tro att det var en tia, medans jensa genast antog att det kunde vara samma fisk som robban landade en vecka tidigare. dessvärre hade jensa fel och jag rätt, fisken var inte så stor som den såg ut att vara.

102 cm, 7 kg



















gäddan var av hyfsad kondition, men alldeles för kort. catch and releasemattan med måttband måste jag dock kalla för succé. smågrabbarna från söders dissade den och tyckte att den var alldeles för liten, men köldstela vintergäddor ligger ju nästan alltid stilla, och den fungerar alldeles utmärkt trots storleken.
























efter sjukilosen fick vi hoppet tillbaka, skulle det lossna nu? det skulle det tyvärr inte, men vi stannade ett par timmar till ändå. precis när vi plockade ihop fick jag ytterligare en gädda i fyrakilosklassen, och därmed får dagen ansen som godkänd, trots extremt segt fiske. imorgon var tanken gösfiske, men väderprognosen säger regn, två plusgrader och ganska hårda vindar, så det blir till att spendera förmiddagen hemma istället. nästa helg erbjuder förhoppningsvis bättre väder!

Inga kommentarer: